Дырэктар РІКВ: Нізкі сярэдні бал не з'яўляецца вынікам нізкай якасці тэставых заданняў
22.03.2012 09:14
—
Новости Общества
|
Дырэктар РІКВ: Нізкі сярэдні бал не з'яўляецца вынікам нізкай якасці тэставых заданняў Як вы мяркуеце, пра што можа думаць абітурыент, які мае ў школьным атэстаце "васьмёрку", а на цэнтралізаваным тэсціраванні набірае ўсяго 11 балаў па гэтым прадмеце? Першае, што прыходзіць яму ў галаву, напэўна, што ў сістэме цэнтралізаванага тэсціравання адбыўся нейкі тэхнічны збой. Аднак высвятляецца, што ніякага тэхнічнага збою не было, а малады чалавек не змог справіцца нават з элементарнымі заданнямі часткі А, дзе абітурыенту прапануюцца правільныя адказы, а за заданні з вобласці В ён і ўвогуле не браўся. На жаль, такіх выпадкаў неадпаведнасці адзнак у школьных атэстатах з рэальным узроўнем ведаў іх уладальнікаў даволі шмат.
— Гэта вельмі небяспечна, калі выпускнік неадэкватна сябе ацэньвае. І проста недапушчальна, калі школьныя настаўнікі дапамагаюць яму памыляцца, выстаўляючы завышаныя адзнакі, — лічыць міністр адукацыі Сяргей Маскевіч. — Гэта калі і не брак у нашай рабоце, але, сама меней, недапрацоўка. На думку кіраўніка галоўнага адукацыйнага ведамства, вынікі тэсціравання — вельмі важны і адначасова трывожны сігнал для работнікаў адукацыі, паколькі аналіз вынікаў ЦТ выяўляе штогод у ведах абітурыентаў такія прабелы, якіх у прынцыпе быць не павінна. Менавіта таму Нацыянальнаму інстытуту адукацыі і ўпраўленням адукацыі было даручана разабрацца ў прычынах памылак, якія абітурыенты дапускаюць, адказваючы на элементарныя пытанні ў тэстах, і прапанаваць дзейсныя захады па выпраўленні сітуацыі: "Сёння мы шукаем сістэмныя памылкі, гэта значыць, памылкі ў функцыянаванні нашай сістэмы: у вучэбных праграмах, у падручніках, у рабоце нашых настаўнікаў". Дырэктар Рэспубліканскага інстытута кантролю ведаў Мікалай Фяськоў лічыць, што школьны бал — гэта ацэнка настаўнікам ведаў школьніка, якая пры гэтым выконвае і ролю стымулу ў навучанні, таму часта завышаецца. Школьны настаўнік не толькі ацэньвае кожнага вучня, але і ўлічвае мінулыя яго заслугі, актыўную грамадскую працу, індывідуальныя якасці. Тэставы ж бал фарміруецца статыстычна і пазбаўлены ўсялякай суб'ектыўнасці: — Для нас не мае значэння ні сацыяльны статус абітурыента, ні яго знешні выгляд, мы не можам улічваць, хто здаваў экзамен — флегматык ці сангвінік. Асноўная задача цэнтралізаванага тэсціравання — гэта супастаўленне ўзроўню падрыхтоўкі абітурыентаў у пэўнай галіне ведаў і іх ранжыраванне ў залежнасці ад узроўню падрыхтаванасці па канкрэтным вучэбным прадмеце. І ні ў якім разе нізкі сярэдні бал па шэрагу прадметаў не з'яўляецца вынікам "нізкай" якасці тэставых матэрыялаў або дзеючай методыкі разліку тэставага бала. Скажыце, ці можна крыўдзіцца на градуснік, які сігналізуе, што ў хворага высокая тэмпература? Як тлумачыць Мікалай Фяськоў, у тэсты, якія выкарыстоўваюцца для правядзення ЦТ, уключаюцца заданні з максімальнай дыферэнцыравальнай здольнасцю, што даюць найбольшы роскід у ацэнцы абітурыентаў, і адбракоўваюцца заданні, з якімі не спраўляецца ніводзін з удзельнікаў, паколькі яны, з пункту гледжання ранжыравання абітурыентаў, неінфарматыўныя. Існуюць пэўныя законы пабудовы тэста, згодна з якімі ўзровень заданняў павінен узрастаць: абітурыент пры выкананні тэста рухаецца ад простых да больш складаных заданняў. Заданні часткі А, дзе прапануюцца варыянты адказаў, правяраюць або ўменне лагічна разважаць, або ўменне аналізаваць і хутка рабіць выснову, або выбіраць правільны адказ з падобных. Правільна сфармуляванае заданне патрабуе ўдумлівага аналізу і супастаўлення магчымых варыянтаў рашэння. Праўда, ёсць пытанне: а колькі ж павінна быць дыстрактараў у адным заданні (праўдападобных варыянтаў адказаў)? Закрытыя заданні вобласці А могуць мець 4-5 варыянтаў адказаў — прапаноўваць большую колькасць варыянтаў немэтазгодна, паколькі гэта вымагае больш часу і ўскладняе выкананне тэста. А для таго, каб тэст мог больш дакладна пабудаваць рэйтынг удзельнікаў тэсціравання, існуе вобласць В, дзе няма адказаў на прапанаваныя пытанні і задачы. Заданні вобласці В у большай ступені дазваляюць дыферэнцыраваць абітурыентаў з больш глыбокай падрыхтоўкай. Хоць, як паказвае практыка, нярэдка менавіта моцныя абітурыенты спатыкаюцца на простых заданнях. — У аснову методыкі разліку тэставага бала пакладзена стабальная шкала, якая дазваляе нам не толькі прыняць пад увагу колькасць правільна выкананых заданняў тэста, але і ўлічыць адносную складанасць кожнага выкананага ці нявыкананага задання, — тлумачыць Мікалай Фяськоў. — Пры гэтым складанасць кожнага задання вызначаецца статыстычна, у залежнасці ад колькасці ўдзельнікаў, якія правільна выканалі гэта заданне. Чым большая колькасць абітурыентаў справіліся з тэставым заданнем, тым меншы вагавы каэфіцыент яго складанасці. Методыка разліку тэставага бала дазваляе разлічваць як тэставы бал для заданняў з адзіным правільным адказам, так і тэставы бал для заданняў, якія дапускаюць некалькі правільных адказаў. Так, напрыклад, пры праверцы работ удзельнікаў цэнтралізаванага тэсціравання па беларускай і рускай мовах улічваюцца і часткова правільныя адказы на заданні, у якіх дапускаецца некалькі правільных адказаў з ліку прапанаваных дыстрактараў. Улічваючы, што цэнтралізаванае тэсціраванне праводзіцца адзін раз на год і ўсе яго ўдзельнікі адначасова выконваюць адны і тыя ж варыянты тэста, шкала размеркавання балаў, якая існуе ў нас, здымае недахопы, уласцівыя іншым шкалам ацэньвання. Яна простая і зразумелая ўсім, і кожны абітурыент мае магчымасць сам пералічыць свой тэставы бал і пераканацца, што памылак у ацэнцы яго работы дапушчана не было. Парады ад спецыялістаў па падрыхтоўцы да цэнтралізаванага тэсціравання:
Увогуле ў немалой ступені няўдачы абітурыентаў на цэнтралізаваным тэсціраванні абумоўлены зусім не прабеламі ў ведах, а недастатковай псіхалагічнай і тэхнічнай падрыхтоўкай. Разгубіліся, не дачыталі заданне да канца, няправільна зразумелі, што ад іх чакаюць стваральнікі тэста... Улічваючы, што ў тэсце максімальна адлюстраваны змест прадмета, у яго ўключаны заданні пяці ўзроўняў складанасці, а таксама дзейнічаюць абмежаванні ў часе на яго выкананне, якія патрабуюць ад ўдзельніка тэсціравання не толькі хуткасці, але і ўмення лёгка пераключацца з аднаго задання на іншае, далёка не ўсе ўдзельнікі цэнтралізаванага тэсціравання з аднолькавым поспехам спраўляюцца з усімі заданнямі. Тут важна ўсё: і ўменне арганізаваць работу ў стрэсавай сітуацыі, і мабільнасць мыслення, і ўласцівасці памяці... Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Як вы мяркуеце, пра што можа думаць абітурыент, які мае ў школьным атэстаце "васьмёрку", а на цэнтралізаваным тэсціраванні набірае ўсяго 11 балаў па гэтым прадмеце?...
|
|