Чтобы не “залететь”, невеста подкладывала под себя пальцы!..
Чтобы не “залететь”, невеста подкладывала под себя пальцы!..
В своей книге “Беларуская Атлянтыда” Вячеслав Ракицкий рассматривает белорусов вдоль и поперек... Книга «Беларуская Атлянтыда» - это результат шестилетней работы. Каждый четверг в эфире «Радыё Свабода» выходили передачи Вячеслава Ракицкого. Все они были про традиции и нравы белорусов: еда, обычаи, секс, любовь, государство, менталитет. Потом лучшие из них собрались в книгу. В рейтинге лучших книг-2006 газеты «Наша Ніва” (были опрошены литераторы, критики, издатели) книга заняла седьмое место (четвертое среди живых авторов).
- Подзаголовком к книге у вас написано: реалии и мифы европейской нации. Мне трудно представить, чтобы немец или француз так же постоянно подчеркивал, что он европеец... - А мы вынуждены! Потому что нам каждый день вдалбливают, что мы “исконе русские”. Но Беларусь - европейская нация. Это скажет любой, кто знает историю. Радзивиллы переписывались с Людовиком ХIV, о чем еще говорить!
Беларусы актыўна падраблялі грошы. Такі выпадак зафіксаваны, скажам, 8 ліпеня 1720 году. Пасьля прылюднага допыту ля слупа на рынку напаленай шынай абвінавачаны паведаміў пра сваіх паплечнікаў - нейкіх Барыса Пятровіча й Стаську, а таксама пра тое, што медную капейку фабрыкавалі габрэі-магілёўцы, а сам ён вучыўся гэтай справе ў немца ў Шклове сем гадоў таму. Гэтыя абставіны зьмянілі першапачатковы вырак - «зажыва быць спаленым» на адсячэньне галавы. - Насколько книга научная? Студентам можно брать из нее информацию для докладов? - Конечно! Ведь каждая глава - это мини-исследование лучших ученых и исследователей нашей страны. Каждый из них - профи в своей теме. Особенность книги в том, что написана она простым языком, который должен быть понятен всем. Более того, здесь есть многое, чего не найдешь в учебниках...
Усё жыцьцё нашых продкаў было зьвязанае зь пераменамі,якія адбываюцца на працягу году. Яны адчувалі сябе шчасьлівымі ў гэтым коле, бо ведалі, што будзе восень - будзе ўраджай, будзе вясна - настане час сяўбы. Гадавое кола зьмяшчала й іхныя веру, дабрабыт, зямную працу, каханьне, сьвяты. Наш продак дбаў пра тое, каб гэтае кола працягнула сваю хаду. І таму ён прыносіў ахвяры, каб не памерла сонца. - А сейчас “гадавое кола” сохранилось в каком-либо виде? - Думаю, да. Вот, скажем, эта зима. Мы не можем понять, почему она без снега. При этом мы мало употребляем разные термины типа “глобальное потепление”. Мы живем годовым циклом, зная, что на Каляды, на Новый год в январе снег должен быть! К тому же жизнь страны, особенно нашей, сильно привязана к земле: посевная, «дажынкi». Все это - тоже элементы “гадавога кола”.
Из главы «БАЛОТА - АД Д ’ЯБЛА Й АД БОГА» Балота ёсьць аб ’ектыўнай рэальнасьцю Беларусі. Балота вельмі часта называюць увогуле знакам Беларусі. Паводле паданьня, балота - стварэньне ня Боскае, а д’ябальскае. Чорт хацеў, як Бог, стварыць сьвет, але падавіўся зямлёю й выметаваў яе, ад чаго і ўзьнікла балота. Тым ня менш, беларусы заўсёды ўспрымалі яго як дадзенае Богам асяродзьдзе, хаця рэагавалі на яго па-рознаму, у залежнасьці ад гістарычных абставінаў і ад свайго сацыяльнага стану. - Как наше вечное болото повлияло на менталитет белорусов? Кто-то жил на море, а мы... - Конечно повлияло! От ландшафта и природных условий зависит очень многое. Бедуин в песках Сахары очень отличается по характеру от полешука, который живет в глуши болот. Человек приспосабливается к месту своего обитания. И то, что белорусам пришлось приспосабливаться именно к болотам, во многом сформировало мировоззрение наших предков. Человек зависит от многих вещей: и от ландшафта, и от истории, и от государственного строя. Но можно сказать, что если бы мы жили в горах, то были бы другими. Плохого в болоте много... Но ведь болото служило белорусу и для защиты. Для болот была придумана особенная архитектура... Болото - это не совсем топкая земля. На болоте можно стоять. Только стоять очень осторожно. Умение пройти по этой «дрыгве» - важный навык белорусов.
Беларусы мелі калёніі. І даволі працяглы час. Бо для нас заўжды выхад да мора меў важнае эканамічнае значэньне. Першыя дзьве калёніі на Заходняй Дзьвіне стварыла Полацкая дзяржава. Гэта васальныя полацкія княствы на Заходняй Дзьвіне Герцыке й Кукенойс. Іхныя вытокі сягаюць у Х - ХІ стагодзьдзі. Далей на захад ад Герцыке прыкладна ў ХІ стагодзьдзі ўзьнікае яшчэ адна полацкая калёнія - Кукенойс. У нямецкай хроніцы 1205 году запісана, што там сядзеў князь Вячка. - Многие вещи в книге слишком смелые для неискушенного читателя, слишком громкие. Люди всю жизнь думали одно, а теперь вы хотите заставить думать их абсолютно иначе... - Не заставить, а дать пищу для размышления. Ведь книга никому не навязывает определенной точки зрения, а только показывает, что есть разные мнения и взгляды. Каждая глава в книге - это размышление. И оно у человека должно продолжиться и после прочтения, чтобы определиться для себя в том или ином вопросе.
Из главы «ШТО СМАКУЕ БЕЛАРУСАМ» Ежа падзялялася на прафанную, гэта значыць звычайную, якой наталялі голад штодня, і на зьвязаную са сьвятамі. Вядома, што Каляды не абыходзяцца без падсьвінка, індыка або гусака. Ахвярапрынашэньне сьвіньні на Новы год - вельмі старадаўні абрад, паралель зь якім можна знайсьці ў шэрагу індаэўрапейскіх народаў. Вядомыя спажывань не яйка на Вялікдзень і яечні на Купальле. Клёцкі з душамі пераважна гатавалі на Дзяды. Праз рытуальнае паяданьне гэтай стравы душы памерлых усяляюцца ў сьвядомасьць нашчадкаў, якія ўдзельнічаюць у рытуале. - Патриотизм - это когда мы можем про себя рассказывать, - уверен Ракицкий. - Я завидую тем нациям, которые имеют систему анекдотов про себя! Очень мало анекдотов про белорусов. Трагично то, что белорусов никак не воспринимают в мире. “Бульбашы” - название, которое придумали нам в советское время, это не визитка. У нас нет мифа, даже ужасного, но великого мифа. Эта книжка должна показать, что миф такой необязательно придумывать, его надо просто вспомнить, почувствовать, понять. А нам навязывают чужие мифы: павликов морозовых, александров матросовых, Сталина... Посмотрите, кем у нас улицы названы... Зачастую это люди, которые не то, что не имеют к Беларуси никакого отношения, но которые уничтожали белорусов и все белорусское.
Што тычыцца першых люлек, якія трапілі ў Беларусь, дык яны былі вырабленыя або бэльгійскімі майстрамі, або галяндзкімі. Іх мы й знаходзілі ў раскопках. Спачатку беларусы тытунь толькі палілі, а жаваць і нюхаць навучыліся ў ХVІІІ стагодзьдзі. Цікава, што люлькі, зробленыя ў Галяндыі, былі папулярныя ў Беларусі доўгі час. Неўзабаве зьявілася каля сотні ўласных варыянтаў. Люлькі мелі розны выгляд: чалавечых галоваў, абутку, расьлінаў. Гэта ўнікальныя творы дэкаратыўна-прыкладнога маствацтва. - В книге нет лаптей, которые нам навязали. Не ходили белорусы в лаптях. Никогда! Может, только на сенокос или на болото - там, где промокнут боты. Янка Купала не ходил в лаптях, а в ботах! - Ну так Купала шляхтюком был... - А народ - это что, одни голодранцы, те, кто без штанов ходил? Давайте выбросим из головы образ такого белоруса. В книге есть раздел “Мужык з люлькай у зубах”. Ведь совершенно иной человек сразу представляется! С трубкой, в хромовых сапогах, в сюртуке, с бородой... Белорусы, как и любая нация, разные. Но не только “пан сахі і касы”, как нам вдалбливали в головы. В то время как кто-то пахал землю, Скарына учился в Кракове и Падуи... И сейчас так: кто-то учится в университете и побеждает на олимпиадах, а кто-то пьет водку в Парке челюскинцев.
Узьніклі мястэчкі ў XІV стагодзьдзі. Гэта быў якраз той час, калі ў дзяржаўнай казьне ВКЛ зьявіўся лішак грошай для разбудовы гарадоў і мястэчкаў. Гэтыя грошы здабываліся ваеннымі паходамі вялікіх князёў літоўскіх Альгерда й Вітаўта, працай беларускага народу і ўсталяваньнем сталых гандлёвых сувязяў з заходнеэўрапейскімі краінамі. Ад XІV стагодзьдзя плыты беларускага лесу пачалі спускацца па рэках да Балтыйскага мора. Эўропе спатрэбіўся мачтавы лес. Марская магутнасьць Англіі стваралася ў тым ліку й імпартам беларускага лесу. - На какую страну ориентироваться белорусу? Обычный человек может с ходу и не перечислить все государственные образования, в которые входила Беларусь... - Человеку нужно ориентироваться, прежде всего, на суверенную Республику Беларусь. Которая имеет за плечами многовековую историю, которая входила в разные государственные образования. Скажем так: белорусская государственность началась не в 1994 году... Современному человеку, может быть, и не надо вникать в тонкости. Ему надо знать, что Беларусь имеет полное право занимать «свой пачэсны пасад мiж народами».
Из главы «НАРОДНАЯ КАНТРАЦЭПЦЫЯ» Адзін са спосабаў народнай кантрацэпцыі палягаў у тым, што нявеста за вясельным сталом падкладвала пад сябе такую колькасьць пальцаў рукі, колькі гадоў не хацела мець дзяцей: два пальцы - тады два гады ня будзе, тры - тры гады й гэтак далей. Гэта лягічна, бо сымболіка пальца зводзіцца да абазначэньня чалавека (згадаем - адзін як перст) і перадусім дзіцяці. Што да мужчынскага засьцераганьня, то існуюць толькі адзінкавыя запісы. Раілі асабліва схільным да прыгодаў кавалерам заўсёды насіць пры сабе ў кішэні два зьвязаныя накрыж кавалкі лучыны - і такой лучыны, што выпадкова (мiнавіта выпадкова!) акажацца падпаленай з абодвух бакоў. - Я не могу ответить для себя на вопрос, например, какое место занимала любовь в жизни белорусов, - горит Вячеслав Ракицкий. - Какого периода? Какого сословия? Чтобы ответить, надо написать еще 20 книг.
Катаваньні ў Вялікім Княстве Літоўскім былі непараўнальна больш жорсткія, чым тыя, да якіх мы сёньня звыклыя. Самую жудасную кару прадугледжваў Статут Вялікага Княства Літоўскага за забойства блізкіх сваякоў, асабліва бацькоў: ...смертью ганебною маеть каран быти: по рынку возечи, клещами тело торгати, а потом в мех скуреный всадивши до него пса, кура, ужа и котку и тое всё посполу в мех всадивши, и зашить, и где наглубей до воды утопити. Адносна лёгкім, у пэўным сэнсе нават пачэсным, лічылася сьцінаньне галавы. Казімер Лышчынскі, асуджаны на спаленьне за атэізм, атрымаў каралеўскую палёгку, бо быў усё ж шляхціцам, таму яму папярэдне адсеклі галаву. - Эту книжку можно читать детям на ночь? - И детям, и взрослым - всем, кому будет интересна Беларусь, кто хочет найти и понять себя в Беларуси. Мне приятно, что я знаю много людей, которые прочли книгу от начала до конца. И один читатель признался мне, что почувствовал, как до этого был «голый», сколько всего не знал. А голый человек интересен только в сексе.
Из главы «НАРОД ЧУЖЫХ РАДАСЬЦЯЎ» Нам як нацыі яшчэ трэба будзе навучыцца радавацца, а гэта станецца не раней, чым мы навучымся ганарыцца сабой. Мы - народ чужых радасьцяў. Прынамсі, колькі апошніх стагодзьдзяў мы змушаны былі сьвяткаваць не свае сьвяты й радавацца не сваім радасьцям. Асабліва гэта заўважна ў ХХ стагодзьдзі: сьвята Кастрычніцкай рэвалюцыі, Дзень Савецкай Арміі, 8 Сакавіка, Першамай, Дзень Перамогі, дзень нараджэньня Леніна, юбілей Пушкіна, юбілей Суворава... І нават цяпер, пасьля амаль пятнаццаці гадоў незалежнасьці, мы ўсё яшчэ ня маем уласных сьвятаў як падставаў для выяўленьня агульнанацыянальнай радасьці. І пакуль гэтая сытуацыя ня зьменіцца, нашая незалежнасьць будзе эфэмэрнай. - Откуда, по вашему, у белорусов такой пофигизм, в том числе и по отношению к своей истории, своим корням? - Так сложилось исторически. Я думаю, что это своеобразный способ выживания, хитрость. Белорус просто живет, не напрягая себя лишними телодвижениями. Потеряв невероятное количество чего-то духовного... И сейчас такой способ жизни - это закрепленный инстинкт, закрепленный рефлекс. Ничего не будет с белорусской нацией до тех пор, пока она не осознает себя полноценной нацией в языковом, историческом, культурном аспекте. Это ненормально, что в Минске, когда я говорю по-белорусски, люди оборачиваются. А когда я в Праге говорю по-белорусски, никто не обратит внимания!..
Янка Купала ў паэме «Сон на кургане» стварыў розныя мадэлі людзей, якія настолькі ізаляваліся й ад народу, і ад натоўпу, што іхныя энэргія й воля рабіліся разбуральнымі. У той жа час Купала ў хрэстаматыйным вершы «А хто там ідзе?» паказвае беларусаў абадраных, абшарпаных і прыніжаных менавіта натоўпам. Гэта загадка: што ім перашкаджала людзьмі звацца? Лідэры ж скарыстоўваюць народную звычку быць у натоўпе. - И все-таки, спадар Вячеслав, почему “Беларуская Атлянтыда”? - Как известно, Атлантида - это высокоразвитая цивилизация, которая ушла под воду, исчезла. Этот мифический континент люди ищут, сколько существует мир. И Беларусь еще та Атлантида! И мы - ее искатели: я и 20 соавторов этой книжки. Беларусь - это страна, которая есть и которой нет. Номинально, юридически мы есть. Но сейчас у нас нет всего накопленного за века, что поможет нам стать полноценной нацией, сказать: у нас есть много чего, не меньше, чем у других народов. Как же Беларусь не Атлантида, когда с главного проспекта Минска исчез Франциск Скарына?..
Вячеслав Ракицкий родился там же, где и первый профессиональный белорусский театр Игната Буйницкого - в «мястэчку» Празароки на Глубоччине. Кандидат искусствоведения. Критик, журналист. Один из авторов трехтомного академического издания “Гісторыя беларускага тэатру”. В 90-ые годы был главным редактором первого в Беларуси негосударственного толстого журнала «Спадчына». С 1997 года работает на «Радыё Свабода». Ракицкий - один из самых авторитетных культурологов сегодняшней Беларуси.
Книгу «Беларуская Атлянтыда» уже не найти в продаже. Но зато ее можно легко скачать с сайта «Радыё Свабода» (раздел «Бібліятэка свабоды») по адресу: www.svaboda.org Книга выложена в формате PDF. Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
В своей книге “Беларуская Атлянтыда” Вячеслав Ракицкий рассматривает белорусов вдоль и поперек...
|
|