Як супрацьстаяць росту адмоўнага сальда?
19.02.2011
—
Новости Общества
|
Шляхі ліквідацыі дэфіцыту гандлёвага балансу наш карэспандэнт абмяркоўвае з беларускім эканамістам, членам Грамадска-кансультацыйнага савета пры Адміністрацыі Прэзідэнта Беларусі Л.Ф. Заікам. — У гады грамадзянскай вайны быў такі лозунг: "Усе на барацьбу з Дзянікіным!". Калі яго перайначыць, то сёння для нашай эканомікі надзвычай актуальны лозунг: "Усе на барацьбу з адмоўным сальда!". Чаму яго неабходна ліквідаваць "як клас" і чым гэтая з'ява пагражае ўсім нам, звычайным людзям, многія з якіх далёкія ад мудрагелістых эканамічных тэрмінаў? — З'ява гэта сапраўды малапрыемная і дрэнна ўплывае на стан эканомікі краіны. З-за росту адмоўнага сальда гандлёвага балансу вымываюцца валютныя запасы і з часам можа ўзнікнуць небяспека стабільнасці курсу нацыянальнай валюты. Не выключана нават і дэвальвацыя, а яе наступствы вядомыя: рэзкі рост цэн і зніжэнне ўзроўню жыцця. А гэтага нікому не хочацца. Па выніках 2010 года адмоўнае сальда склала крыху менш за 10 млрд дол. ЗША. Па выніках крызіснага 2009 года — 7,3 млрд дол. ЗША. Відавочна, што сітуацыю трэба пераламаць. У аснове нашага гандлёвага дысбалансу ў многім ляжыць, як гэта ні дзіўна прагучыць, недаацэнка схаванай пагрозы паскоранага росту спажывання. Глядзіце: летась валавы ўнутраны прадукт (ВУП) вырас на 7,6%, а зарплата — на 12%. Мы па-ранейшаму захапляемся імпартам як спажывецкіх тавараў, так і рознага абсталявання, запчастак. У мінулым годзе валютныя выдаткі на набыццё замежных камплектуючых, матэрыялаў выраслі ў паўтара раза. Як тут не павялічвацца лічбе мінуса гандлёвага балансу! Ведаеце, а былі перыяды ў 90-х гадах, калі Беларусь мела станоўчае гандлёвае сальда. І самае цікавае, што мы і не імкнуліся яго дасягаць. Атрымлівалася неяк без асаблівых намаганняў. Цяпер прыйдзецца прыкласці велізарныя намаганні для таго, каб хаця б выйсці на нуль. Думаецца, невыпадкова старшыня Нацыянальнага банка Пётр Пракаповіч на адным з пасяджэнняў Савета Міністраў заклікаў засяродзіцца менавіта на паступовым змяншэнні адмоўнага сальда гандлёвага балансу, бо выкананне праграм сацыяльна-эканамічнага развіцця Беларусі на 2011-15 гады можа затармазіцца. — Адмоўнае сальда гандлёвага балансу ўтвараецца з-за таго, што аб'ёмы імпарту перабольшваюць экспарт. Значыць, трэба як мага больш нарошчваць аб'ёмы экспарту? — Само сабой, але не толькі. Не менш важны кірунак — скарачэнне імпарту. Я ўжо неаднойчы казаў і мушу яшчэ раз паўтарыцца: мы занадта шмат спажываем імпартных тавараў — усялякіх. У тым ліку і такіх, без якіх маглі б абысціся. Беларусы не хочуць зберагаць свабодныя сродкі, а таму з нейкім не заўсёды зразумелым спажывецкім азартам трацяць грошы. Летась на 17% вырас узровень спажывання насельніцтва Беларусі. У сярэднім кожны працоўны з сотні заробленых долараў адкладвае толькі пяць. Гэта вельмі мала па сусветных мерках. Дык вось, скарачэнне тэмпаў спажывання станоўча паўплывае на паніжэнне адмоўнага гандлёвага сальда. Бо з часам мы сапраўды станем перад неабходнасцю ўзяць на ўзбраенне лозунг: "Усе на барацьбу з адмоўным сальда!". І пачынаць трэба будзе з сябе. — Гэта так цяжка — абмяжоўваць свае патрэбы, бо да добрага чалавек хутка прывыкае. — Навошта моцна сябе абмяжоўваць, але можна ж дадатковыя грошы пасля павышэння зарплаты аднесці ў банк, размясціць на рублёвым ці валютным дэпазіце. І краіне карысць будзе, і чалавеку з часам грошы акажуцца вельмі дарэчы. Але не. Мы лепш возьмем нятанны крэдыт і купім дарагі джып. — Імпартны, між іншым. Чаму імпарт ужо не першы год перамагае беларускі экспарт? — Для нас сярод іншых прычын, якія ў той ці іншай ступені ўплываюць на рост адмоўнага сальда, галоўнай з'яўляецца гандаль з Расіяй. Гэта аснова гандлёвага дысбалансу Беларусі. Бо з краінамі Захаду мы ў цэлым маем станоўчае знешнегандлёвае сальда. Калі мы, як удзельнікі Мытнага саюза, будзем набываць у Расіі танную нафту, пасля перапрацоўкі прадаваць нафтапрадукты ў заходнія краіны, то адмоўнае сальда пачне хутка зніжацца. І ўвогуле варта было б павялічыць гандлёвую экспансію ў Расію, больш эфектыўна выкарыстоўваць стартавыя магчымасці Мытнага саюза Беларусі, Казахстана і Расіі. Але гэта тэма асобнай размовы. — А пакуль давайце пагаворым пра іншыя прычыны, якія садзейнічаюць росту адмоўнага сальда. Напрыклад, энергаспажыванні ў прамысловасці. — Вялікая энергаёмістасць нашай прамысловасці, празмернае (па сучасных мерках) спажыванне энергарэсурсаў пры вялікіх цэнах на імпартныя энерганосьбіты таксама ўносіць значны ўклад у гэту праблему. Таму далей ужо нельга цягнуць, варта паступова пачаць цывільнымі спосабамі і без сацыяльных наступстваў для насельніцтва пазбаўляцца ад стратных гаспадарак і прадпрыемстваў, прадаваць неэфектыўныя вытворчасці інвестарам. Зараз самы час для прыняцця рашучых мер па ўкараненні энергазберагальных тэхналогій на айчынных прадпрыемствах, рэалізацыі новых падыходаў у энергазберажэнні ў маштабах краіны. Новыя вытворчыя памяшканні, у тым ліку і для малога і сярэдняга бізнэсу, узводзіць хутка і толькі з якасна новых энергазберагальных матэрыялаў. Замена паўсюдна традыцыйных электралямпаў на энергазберагальныя таксама дасць вялікую эканомію энергіі. — У нашай знешнегандлёвай статыстыцы ёсць такая пазіцыя: "краіны па-за межамі СНД". Да іх залічваюцца і дзяржавы Лацінскай Амерыкі. У Бразілію нядаўна ад'ехаў першы беларускі пасол. Што ён можа і павінен канкрэтна зрабіць для прасоўвання нашага экспарту? — Бразілія і самая вялікая краіна гэтага кантынента, і вельмі перспектыўны рынак для збыту прамысловай прадукцыі многіх краін. Хоць і вельмі і вельмі няблізкі рынак. А таму для яго асваення патрэбна фарміраванне новай стратэгіі экспарту. Я маю на ўвазе стварэнне сумесных зборачных вытворчасцяў. Практыка многіх вядучых замежных, ды ўжо і беларускіх прадпрыемстваў паказвае, што гэта эфектыўны шлях працы са знешнегандлёвымі партнёрамі. Напрыклад, "Фальксваген" пабудаваў у Бразіліі свой зборачны завод па выпуску аўтамабіляў. А чаму б нашым гігантам індустрыі не заняцца пераносам часткі вытворчасці ў краіны Лацінскай Амерыкі? У той жа Бразіліі можна развіваць сетку прадпрыемстваў па зборцы беларускіх трактароў, МАЗаў, халадзільнікаў. — Арабскі Усход усё больш ахопліваюць перамены. Наколькі важным для нас партнёрам могуць стаць яго краіны? — Яны — патэнцыйна выгадныя партнёры. Так, арабскі Усход пакуль перажывае этап палітычнай нестабільнасці, але гэта часова. Сёння там ёсць і потым будзе патрэба ў прадуктах харчавання. І нашы малочныя вырабы, у прыватнасці, сухое малако, там будуць запатрабаваныя. Аб сельскагаспадарчым экспарце, асабліва малочным, апошнім часам у нас гаворыцца шмат. Аднак для яго павелічэння трэба як мінімум забяспечыць рост аб'ёмаў прадукцыі сельскай гаспадаркі, каб было чым гандляваць з далёкім замежжам. Гаворым "экспарт" — маем часцей за ўсё на ўвазе прадукцыю нашых вядомых беларускіх брэндаў. А варта стымуляваць і экспартную актыўнасць сярэдніх і малых прадпрыемстваў, развіваць іх здольнасць зарабляць валюту. — Рэалізацыя такой складанай задачы, як паступовы вывад на нуль адмоўнага сальда, запатрабуе мабілізацыі ўсіх магчымасцяў краіны, у тым ліку і яе выгаднага геаграфічнага становішча ў цэнтры Еўропы. Тут у нас шмат рэзерваў для папаўнення валютных рэзерваў? — Дастаткова. Беларускі транзіт і прыдарожны сэрвіс — адзін з іх. Нагадаю, Саветам Міністраў зацверджаная стратэгія развіцця транзітнага патэнцыялу Беларусі на 2011—2015 гг. Чакаецца, што ў выпадку яе ўдалага выканання ўжо ў 2015 годзе агульны аб'ём прыбыткаў ад транзіту (без уліку прыбыткаў ад транзіту нафты і прыроднага газу па магістральных трубаправодах) складзе 2,4 мільярда дол. ЗША, або 160,2% да ўзроўню 2010 года. Паслуг аб'ектаў прыдарожнага сэрвісу — 1,2 мільярда (180,3%). Каб выйсці на намечаныя лічбы, давядзецца напружана папрацаваць. Прычым і з розумам і, я сказаў бы, з элементамі дзелавой хітрасці. — І якім чынам можна хітрыць на транзіце? Аблічваць і падманваць? — Барані Бог! Як вы маглі такое падумаць. Наадварот, ствараць найлепшыя, кажучы мовай эканамістаў, канкурэнтаздольныя ўмовы транзіту праз нашу краіну. Працаваць лепш у двух кірунках. Прымаць канкрэтныя захады па паскарэнні міжнародных грузаперавозак чыгуначным і аўтамабільным транспартам па тэрыторыі Беларусі. Яно і зразумела: усе адпраўшчыкі і атрымальнікі грузаў зацікаўленыя ў іх хуткім і бяспечным руху праз тэрыторыю замежнай дзяржавы, у дадзеным выпадку Беларусі. Значыць, мы павінны ісці насустрач пажаданням кліентаў, думаць над тым, як паскорыць транзіт без страт яго якасці. А для гэтага варта хутчэй ствараць на тэрыторыі Беларусі запланаваныя 18 транспартна-лагістычных цэнтраў і 10 лагістычных цэнтраў, асабліва на пан'еўрапейскіх транспартных калідорах. Іншая справа — прыдарожны сэрвіс. Праблематыку яго мы падрабязна абмеркавалі ў нашай папярэдняй гутарцы, таму не буду паглыбляцца ў яе. Дадам толькі, што вось тут у нас шырокае поле для таго, каб трохі запаволіць транзіт аўтаўладальнікаў-замежнікаў і іх пасажыраў па нашай краіне і па меры магчымасці надаць яму рысы прыемнага падарожжа. А для гэтага трэба ўсяляк ненавязліва пераконваць інтурыста не спяшацца, пераначаваць ноч-другую ў прыдарожнай гасцініцы, паспытаць прысмакі нацыянальнай кухні. Тактоўна падказваць адхіліцца ад маршруту і ў Барысаўскім раёне наведаць мясціны, якія памятаюць трагічнае адступленне арміі Напалеона, а ў Навагрудскім — музей і мясціны, якія памятаюць класіка сусветнай паэзіі Адама Міцкевіча. Ды ў кожным раёне ёсць нешта сваё адметнае і прывабнае для замежных турыстаў, толькі іх варта зацікавіць прыпыніць свой рух. Такі транзіт па аўтамабільных дарогах міжнароднага карыстання прынясе адчувальную валютную выручку. Гутарыў Леанід Лахманенка. Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
— У гады грамадзянскай вайны быў такі лозунг: "Усе на барацьбу з Дзянікіным!". Калі яго перайначыць, то сёння для нашай эканомікі надзвычай актуальны лозунг:...
|
|