Эпiдэмiя атыповай пнеўманii падкiдвае сюжэты для кiтайскiх кiнематаграфiстаў
Сяргей ШАЎЦОЎ
Вёска, як яна ёсць Эканомiка, нiхто не спрачаецца, рэч важная. Ды толькi апрача яе ёсць людзi, ёсць вёска, якая цiкавая сама па сабе. I можа быць, яшчэ больш цiкавая, чым эканомiка. Адным словам, вёска Iвакi з’явiлася на свет не сёння, яна мае сваю гiсторыю, а людзi, якiя тут жывуць, адпаведна, маюць свае меркаваннi, свае погляды на тое цi iншае. А вось гэта заўсёды цiкава.Такiм чынам, аб Iваках i асаблiвасцях пражывання ў iх. «Неўскi праспект» Цэнтральная вулiца вёскi носiць назву «Імя 50-годдзя Вялiкага Кастрычнiка». Праўда, на сённяшнiм фоне глядзiцца крыху надуманай. Мы цяпер упэўнiлiся, што «вялiкi кастрычнiк» для многiх быў i вялiкай катастрофай. Iвакi — тыповая ўсходне-беларуская вёска. У тым сэнсе, што асаблiвага багацця тут не назiраецца. Такая сярэдняя рыса, якая фiзiчна выяўляецца ў тым, што на кожныя 4—5 цагляных дамоў прыпадае дзесьцi 15 драўляных, непрэзентабельных. Паколькi сядзiба цэнтральная, то тут ёсць усё неабходнае: амбулаторыя, клуб, крама, бiблiятэка, комплексны прыёмны пункт службы быту, двухпавярховая школа. I нават свой парк з бетоннай лiчбай «ХХV». Верагодна, закладвалi ў чарговы юбiлей? Мне спадабалася размяшчэнне канторы гаспадаркi: злева могiлкi, справа — былая цяплiца. Хочаш не хочаш, а аналогiя напрошваецца тая самая... Калi першы раз Iвакi ўпамiнаюцца ў гiсторыi, дакладна не ведаю. Затое ёсць гiстарычны дакумент, датаваны сакавiком 1776 года. Называецца «Даравальная кнiга Гомельскага маёнтка». Менавiта тады Кацярына II даравала маёнтак графу Румянцаву-Задунайскаму за яго блiскучыя перамогi ў вайне з Турцыяй. Там i ёсць упамiнанне пра вёску. Цытую: «У вёсцы Iваках: Шчучкiна, Хомчанка, Нячаева, Аўрамава, Афанасава, Памазкова, Каленiкава i iнш. У вынiку ў вёсцы Iваках двароў сорак адзiн, у iх «мужэска полу» душ сто шэсцьдзесят адна, «жэнска полу» душ сто пяцьдзесят чатыры. Тут жа карчма старая, у якой жыве Iльёвiч. Усяго «мужэска полу» душы дзве, «жэнска полу» душы тры. Жыве таксама Лейба Беркавiч». Ну вось такiя скупыя гiстарычныя звесткi. Наконт карчмы не ведаю, а крама ёсць. Перад ёю стаiць чырвоны пластмасавы стол i чатыры крэслы. Трэба думаць, там павiнны былi сядзець вяскоўцы i лянiва пацягваць пiва пасля насычанага працоўнага дня. Вяскоўцы былi, ды сядзелi не за столiкам, а на прыступках клуба, у зацiшку i далей ад цiкаўных позiркаў. Адпаведна, цягнулi не пiва, а вiно. Жыццё заўсёды ўносiць карэктывы ў самую станоўчую задуму, што вы хочаце... «Дачны» матыў Iвакi размешчаныя на чыгунцы, якая некалi называлася Лiбава-Роменскай, а цяпер — Беларускай. Да Гомеля тут язды не больш чым 50 хвiлiн. Горад — гэта работа. Ты працуеш у горадзе ўдзень, а ўвечары вяртаешся дадому, дзе свой участак i дом. Так было раней, так ёсць i сёння. Проста раней маладыя людзi яшчэ маглi выбiраць: ехаць у Гомель або заставацца дома, працаваць у саўгасе. Цяпер выбару не засталося. Хочаш работу — едзь у горад. У сэнсе работы вёска нiяк не прыцягвае... У сваю чаргу гараджан пацягнула да зямлi. Як i паўсюдна, у Iваках i наваколлi хапае пустых хат. Адпаведна, яны карыстаюцца попытам, iх купляюць. Старшыня сельсавета Рыгор Балыхiн кажа, што з 406 двароў Савета 102 лiчацца «дачнымi». Чалавек купляе дом, нешта садзiць на ўчастку, кожныя выхадныя прыязджае, а бывае, жыве тут пастаянна. Цiкава, што прадажная цана дома можа быць даволi высокай. Напрыклад, калi ёсць газавае ацяпленне, то яна можа даходзiць да 3 тысяч. Натуральна, долараў. I гэта зразумела — чыгунка, адносна развiтая сацыяльная iнфраструктура. — Усё звязана з чыгункай, — запэўнiвае Рыгор Балыхiн. Фермераў у Iваках няма. А кароў — 118. Статак вёскi паступова змяншаецца. У прынцыпе, малако можна купiць i ў магазiне. Тым больш пенсiянеру, у якога праезд да Гомеля льготны. А вось трымаць сваю карову нявыгадна. Сенажацяў вакол вёскi малавата, здаваць малако — сабе даражэй. Па-першае, плацяць за яго нерэгулярна, дый цана невялiкая. Сапраўды, навошта тая карова? А жыхароў у сельсавеце не многа. Апрача Iвакаў ёсць яшчэ пасёлкi Вербава (50 чалавек) i Барок (10 чалавек). Гэтыя людзi, кажучы высокiмi словамi, ажыццяўляюць сельскагаспадарчую палiтыку краiны. Як iм даюць яе ажыццяўляць — бачна хаця б па закiнутых цяплiцах... Канешне, я не мог абмiнуць краму, прашу зразумець мяне правiльна. Крама ёсць твар вёскi, паказчык дабрабыту i наблiжанасцi да ўлады. Крама ў Iваках мяне ўразiла сваёй непрадказальнасцю. Напрыклад, тут прадавалiся апельсiны, памiдоры, капуста(!), бананы, каўбаса, веласiпеды, пiнжакi i касцюмы, чайнiкi, пральны парашок, шампунь i г. д. Усё, як мае быць. Тэлевiзар, канешне, не купiш, а таксама пральную машыну «Арыстон», затое ўсё iншае — калi ласка. Вельмi яскравы паказчык пакупной здольнасцi сельскага жыхара. Яна — невялiкая. У краме ж вiсела цiкавая аб’ява: «22 лiпеня — Дзень донара. Плата — 28 тысяч рублёў. Пры сабе мець пашпарт i флюараграфiю. Папярэднi запiс!» Клiчнiк у канцы, трэба думаць, улiчваў патрэбы аўдыторыi — хто ж адмовiцца ад «бясплатнага сыру»? Тым больш, ён не бясплатны. Духоўны i iншы пажытак Жыхароў у Iваках усяго 1315 чалавек. З iх рэгулярна наведваюць бiблiятэку 760. Мяне гэты факт, шчыра кажучы, збянтэжыў. Вёска ў наваколлi мела, мякка кажучы, «нехарошую» рэпутацыю. Прасцей сказаць, лiчылася бандыцкай. Адкуль гэта пайшло, не ведаю, але вось такая была рэпутацыя. I гэтую рэпутацыю абвяргаюць прыведзеныя лiчбы. Думаю, тут толькi элементарныя чалавечыя забабоны. Не больш Iвакi злачынныя, чымсьцi любая iншая вёска наваколля. Ва ўсякiм разе, бiблiятэка тут добрая: чыстая, прыгожая, цiхая, як i належыць быць такому месцу. Загадчыцай яе з’яўляецца Галiна Леанiдаўна Гаўрыленка, жанчына прыемная i, як я зразумеў, прафесiянал сваёй справы. — А вы ведаеце, — кажа яна, — людзi ходзяць, людзi чытаюць. — А што чытаюць? — Магу сказаць. Шчыра кажучы, раней больш дэтэктывы прасiлi. А цяпер мода, вiдаць, прайшла. Людзi больш просяць класiку i даведачную лiтаратуру. У нас шмат студэнтаў. Iм, бывае, няма на што купiць дапаможнiк, ну, значыць, iдуць у бiблiятэку. Школьнiкi ходзяць, яны вось якраз i галоўныя чытачы класiкi. Пенсiянераў шмат у нас запiсана. — А што чытаюць яны? — Раней таксама прасiлi дэтэктывы, а цяпер пытаюць больш старыя кнiгi, савецкiя яшчэ. Можна што заўгодна гаварыць пра той час, можа быць, там было больш хлуснi, чым праўды. Адно, што нельга ад таго часу адарваць: тады пiсалi пра чалавека i яго жыццё. Расiйскiя «тоўстыя» часопiсы бiблiятэка не выпiсвае, няма грошай. Грошы паступаюць з раёна. Заўсёды пэўная колькасць i яе не хапае на ўсё, што трэба. Адным словам, на першы квартал выпiсаныя толькi «Аргументы и факты», газета iнфармаваная, але яна не можа прадставiць усю палiтру расiйскiх СМI... У вясковым клубе даўно не паказваюць кiно, гэта проста эканамiчна нявыгадна. Вечарам па выхадных праходзяць дыскатэкi. Асаблiва яны ажыўленыя летам, калi з’язджаюцца студэнты. Ну, а калi з’яўляюцца студэнты, вёска пачынае нагадваць вёску. Дарэчы, кiнафiкацыя паўсюдна церпiць крах. — Ведаеце, у кожным доме зараз тэлевiзар, — кажа Галiна Леанiдаўна, — ледзь не ў кожным другiм — вiдэамагнiтафон. Навошта iм клуб? Ну, мо толькi сабрацца разам, крыху выпiць, пагутарыць. Мы ж тут святы ладзiм. Купалле вось хутка будзем арганiзоўваць. А так, навошта iм у клуб хадзiць? Амбулаторыя ў вёсцы цудоўная. Шчыра кажучы, я такiх не сустракаў. Яе пачалi будаваць у 1986 годзе. Планавалася разам з амбулаторыяй узвесцi новую краму, але ўнёс карэктывы Чарнобыль. На медустанову грошай хапiла, а на гандлёвую — не. Ну а потым высокiя тэмпы набрала перабудова, стала неяк не да крамы. Па сутнасцi, гэта нават i не амбулаторыя, а невялiкая бальнiчка. Тут нават ёсць дзённы стацыянар — чыста гарадская рэч. Некалькi кабiнетаў, ёсць нават галоўны ўрач. Хаця наяўнасць ва ўсiх сэнсах перадавой амбулаторыi мала ўплывае на лiчбы нараджальнасцi i смяротнасцi. Iвакi не адрознiваюцца ад iншых падобных беларускiх вёсак. А менавiта: нараджальнасць нiзкая, а смяротнасць высокая. Як вы разумееце, медыцына тут нi пры чым. Тут трэба гаварыць пра ўсё тую ж эканомiку. Не думаю, што моладзь вельмi iмкнецца ў горад. Па-першае, i там з работай цяпер цяжкавата, па-другое, атрымаць жыллё сёння амаль немагчыма. Ды што там, немагчыма ўвогуле. Ну а мясцовая гаспадарка работу, канешне, прапанаваць можа. Вось толькi хто на яе пагадзiцца? Хто пажадае чакаць нейкiя 20—30 тысяч рублёў некалькi месяцаў? Напрыклад, за май у гаспадарцы яшчэ не плацiлi... Што чакае вёску ў будучынi? Галiна Леанiдаўна, скажам, упэўненая, што Iвакi не знiкнуць. I я з ёю згодны. Як правiльна заўважыў Рыгор Балыхiн, «усё звязана з чыгункай». Вёска размешчаная на ўдачным месцы. Чыгунка плюс шасэйныя дарогi, што яшчэ трэба? А калi ўдыхнуць жыццё ў КСУП «Iвакi», калi рэарганiзаваць гаспадарку так, што яна будзе зарабляць грошы i, адпаведна, нармальна плацiць сваiм работнiкам, то моладзь тут будзе заставацца. А зарабляць гаспадарка можа. Кампактная, з традыцыямi, ды тут можна горы звярнуць. Было б жаданне. I магчымасцi.
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Мiжведамасная нарада па пытаннях папярэджання завозу i распаўсюджвання ў Беларусi атыповай пнеўманii прайшла ўчора ў Мiнiстэрстве аховы здароўя Рэспу |
|