«Блаславiце, добрыя людзi, нявесту ў дарогу збiраць»
Аксана КАТОВIЧ, Янка КРУК
Радзіннае (Працяг. Пачатак у нумарах за 13 і 16 студзеня.) Распушчаныя валасы былi знакам «няўключанасцi» iх уладальнiцы ў свет традыцый i прынятых грамадствам культурных каштоўнасцяў. Узгадайце, згодна з народнымi паданнямi, душы заўчасна пайшоўшых з жыцця маладзiц з’яўлялiся з вады — iх стыхii iснавання — у выяве русалак, характэрнай прыкметай якiх былi менавiта доўгiя распушчаныя валасы. А з другога боку, каб увайсцi ў кантакт з Космасам або душамi нашых далёкiх продкаў падчас калядных варожбаў, дзяўчаты таксама павiнны былi распусцiць валасы. Паводле ўяўленняў беларусаў, валасы нельга было раскiдваць. Яны маглi патрапiць у рукi ведзьмака i той, выканаўшы з iмi разнастайныя манiпуляцыi, мог лёгка паўплываць на лёс iх гаспадара. Па структуры валасоў меркавалi аб характары чалавека, лiчылася, што той, у каго каляныя валасы, валодае злосным норавам. У кантэксце вясельнага абраду валасам надавалася выключная ўвага. З iмi выконваўся цэлы шэраг вельмi важных рытуальна-абрадавых дзеянняў. Па-першае, падчас «пасаду» жанiху крыжападобна выстрыгалi або выпальвалi валасы, нявесце некалькi разоў дзяўчаты-сяброўкi распляталi i запляталi валасы ў некалькi кос. Па-другое, у касу нявесце ўпляталi «красу» (чырвоную стужку, якая выконвала ролю абярэга ад сурокаў i разнастайных «падробак» нядобразычлiвых гасцей). Па-трэцяе, часам валасы выкарыстоўвалi ў магiчных дзеяннях. Напрыклад, на Навагрудчыне да гэтай пары захаваўся надзвычай змястоўны па сваёй сутнасцi абрад: пасажоная (або хросная) мацi брала некалькi валасiнак з галавы жанiха i нявесты, скручвала iх, пераплятаючы памiж сабою, i спальвала, каб навечна злучыць маладых. I нарэшце, па-чацвёртае, пасля вяселля жанчына змяняла сваю прычоску: замест адной касы — знака дзявоцтва — яна расчэсвала валасы на прабор, заплятала iх у дзве касы i ўкладвала ў выглядзе гнязда (сямейнага). Вiдавочна, што доўгая частка фаты павiнна была закрываць валасы нявесты i ў храме падчас шлюбу, i ў хаце на працягу ўсяго вяселля. Валасы шырока выкарыстоўваюць у чорнай магii. Напрыклад, каб пасварыць маладых, бяруць валасы кошкi i сабакi, змешваюць iх, чытаюць спецыяльную замову, а потым падкiдваюць цi то пад вясельны картэж, цi то пад лаву маладых, а часам i сёння iх знаходзяць пад ложкам, на якiм маладыя правялi першую шлюбную ноч. Таму паспрабуйце зрабiць так, каб валасы нявесты на працягу ўсяго перадвясельнага перыяду i самога вяселля не апынулiся ў чужых руках. ТРАДЫЦЫЙНЫЯ ЎЯЎЛЕННI АБ ВАЧАХ Абавязковым элементам фаты нявесты быў тонкi вэлюм, якi павiнен быў прыкрываць вочы маладой. Вочы, таксама як i валасы, з’яўляюцца яшчэ адным вельмi iнтэнсiўным каналам энергаiнфармацыйнага абмену. Тонкi вэлюм выконваў ролю ўсё таго ж экрана — ён абараняў нявесту ад магчымых сурокаў, наступствы якiх для здароўя яе самой i асаблiва будучых дзяцей маглi быць самымi непрадказальнымi. Паводле народных уяўленняў, чалавек мог адным толькi поглядам паўплываць на лёс iншага чалавека, «адняць» здароўе, зрабiць непрацаздольным на некаторы час i г.д. У народнай медыцыне такое захворванне носiць назву «сурокi». Аб некаторых людзях казалi, што ад iх погляду ўсё навокал камянее. У хрысцiянстве выява вока ў трохкутнiку стала сiмвалiзаваць усюдыiснасць Госпада. Глядзець у вочы можа толькi чалавек з чыстымi намерамi. Выраз «не можа вочы падняць» азначаў не што iншае, як сорам чалавека за яго дрэнныя ўчынкi. Часцей за ўсё захворваннямi вачэй Творца караў тых, хто не выконваў строгую забарону шыць або прасцi ў пятнiцу або святочныя днi: «Матухна Праскоўя засмецiць не шануючым яе бабам вока кудзеллю». Па той жа прычыне ў пятнiцу нельга было карыстацца iголкай, шылам, нажнiцамi i iншымi вострымi рэчамi. На Палессi ў пятнiцу забаранялi вымаць попел з печы, каб «не засмецiць вочы пылам». Паўсюдна лiчылася, што ў таго, хто будзе ткаць або прасцi ў пятнiцу на тым свеце «бацька i мацi аслепнуць». Часцей за ўсё народныя лекары лячылi хваробы вачэй крынiчнай, каляднай або талай вадой, расой, якую збiралi ў пэўныя днi (напрыклад, 7 лiпеня — у дзень святкавання Яна або Iвана Купалы), здзяйсняючы цэлы шэраг магiчных дзеянняў. Адчыненыя вочы нябожчыка ў момант смерцi прадказвалi смерць кагосьцi з блiзкiх: «нябожчык вока адчынiў, сабе сябра выглядвае». Для таго, каб вочы ў нябожчыка не адчынялiся, яму на павекi клалi манеты. Лiчылася, у таго вочы будуць «зоркiмi», хто часта глядзiць на неба i лiчыць зоры.
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Распушчаныя валасы былi знакам «няўключанасцi» iх уладальнiцы ў свет традыцый i прынятых грамадствам культурных каштоўнасцяў
|
|