«Блаcлавiце, добрыя людзi, жанiха ў дарогу збiраць»
Аксана КАТОВIЧ, Янка КРУК
Народная энцыклапедыя (Працяг. Пачатак у нумары за 15 лістапада.)Званы — званочкi Званы ў шматлiкiх культурах розных народаў свету сталi iнструментам, голас якога збiраў народ i быў надзелены сакральнымi i рытуальнымi функцыямi. Званы былi запазычаны ў Еўропе i ўвайшлi ў культуру ўсходнiх славян даволi позна, прыблiзна ў X—XIII стагоддзях, але яны арганiчна ўпiсалiся ў iх абрадавае жыццё. У народнай культуры званы сталi сiмвалiзаваць генетычную памяць i папярэджанне аб магчымай бядзе. Часам званы мелi сваё iмя, як чалавек; асобныя часткi iх таксама называлi часткамi цела чалавека: «тулава», «аплечча», «язык». Пра гукi, якiя падавалi званы, казалi, як пра чалавечы голас. На званiцы заўсёды быў званар, якi валодаў высокiм майстэрствам i ведаў шмат прыказак. Але ў народзе iснавала перакананасць, што званы могуць званiць i без званара, калi ў вёсцы жыве народ праведны, а званы жадаюць папярэдзiць яго аб хуткай небяспецы; верылi, што перад пажарам, градам, эпiдэмiяй цi iншымi пагрозамi званы «пяюць» самi. У народзе захавалася па- данне пра тое, што званы, быццам чалавек, выбiраюць месца, дзе будуць вiсець. I калi перанесцi звон, ён усё роўна вернецца на першапачатковае месца, толькi жыхары будуць пакараны за такiя дзеяннi. Iснуе шмат паданняў, дзе гаворыцца, што званы «прадчувалi» наблiжэнне небяспекi: напады ворагаў, якiя маглi абразiць царкву i званы, i тады горад разам з жыхарамi «сыходзiў» пад зямлю, а на месцы былога паселiшча ўтваралiся возера, гара цi пачынала бiць крынiца. У некаторых паданнях такi сыход пад зямлю тлумачыцца як пакаранне мясцовых жыхароў за грахi i бязвер’е. Званы сталi атрыбутам хрысцiянскага богаслужэння i атрымалi статус сакральнай рэчы. Яны запрашалi на набажэнства i сiмвалiзавалi чысцiню, праведнасць i святасць. Таму, калi званы падалi са званiцы, давалi трэшчыну, гучалi страшэнна i глуха, лiчылася, што на званiцы прысутнiчаюць грэшнiкi, званы вылiты на «грахоўныя» грошы цi з удзелам грэшнiкаў (забойцаў, прадстаўнiкоў iншага веравызнання i г.д.). Гук званоў асацыiраваўся з чалавечай мовай. Таму ў народнай магii чалавека, якi быў нямы, вадзiлi да званоў, бо лiчылi, што з першым ударам званоў у вялiкiя царкоўныя святы, да яго вернецца здольнасць размаўляць. З той жа мэтай хворага чалавека паiлi вадой, у якой мылi «языкi» званоў. Перазвон званоў у народнай культуры атрымаў таксама негатыўную афарбоўку. Аб плётках цi дрэнных навiнах, якiя расказваў чужы, заезджы, чалавек, казалi так: «быццам саборныя званы звонiць». Асацыяцыя званоў з плёткамi, чуткамi, навiнамi, якiя разносяцца, як вецер, пакладзена ў аснову абраду, якi выконвалi пры вырабе новых званоў. Для гэтага за некалькi дзён перад пачаткам адлiвання званоў майстры павiнны былi «разнесцi» некалькi самых непрадказальных i незвычайных «навiн». Лiчылася, чым далей «распаўсюдзяцца» гэтыя плёткi, тым мацней i званчэй будзе «голас» новых званоў. Лiчылася, што той момант, калi звоняць званы, асаблiва спрыяльны для пачатку адказных спраў у доме i гаспадарцы, для магiчных i рытуальных дзеянняў. Часам званы асацыiравалiся з бiццём сэрца. У любоўнай магii выконвалi наступны абрад: дзяўчаты мылi крынiчнай вадой языкi званоў i пры гэтым казалi: «як вашы сэрцы б’юцца-разбiваюцца, так i сэрца майго дружкi (iмя хлопца) па мне бiлася-разбiвалася». Лiчылася, што з дапамогай званоў можна даведацца, хто злодзей. На Вiцебшчыне лейцы скрадзенай кабылы прывязвалi да званоў, казалi, што злодзей з’явiцца сам i прывядзе кабылу, таму што будзе яму дрэнна пры кожным удары званоў. Паўсюдна iснаваў звычай у вялiкiя царкоўныя святы званiць па злодзеях, як па памерлых людзях. У каталiкоў асаблiва распаўсюджаны звычай «будзiць» пладовыя дрэвы ў час гучання званоў у Страсную суботу. Лiчылася, што ў гэты дзень вада ў рэках i азёрах набывала лекавую сiлу, таму што пасля двухтыднёвай «маўклiвасцi» ў Страсную суботу «адвязвалi» званы. Паўсюдна асаблiвую прадуцыравальную i аднаўленчую сiлу надавалi гучанню званоў на Вялiкдзень. Калi на Вялiкдзень пачуеш званы, неабходна тройчы сказаць: «Хрыстос уваскрос, а маёй сям’i здароўя, майму дому багацце, майму полю ўраджай. Амiнь». З надзеяй на хуткi шлюб пры першым удары званоў дзяўчаты шапталi: «Хрыстос уваскрос, а мне жанiха. Амiнь». Цi так: «Воскресенье Христово! Пошли мне жениха холостого, в чулчонках да в порченках!»; «Дай Бог жениха хорошего, в сапогах да с колошами, не на корове, а на лошади!». Гукi званоў успрымалiся нашымi продкамi як дабратворная, выратавальная сiла, якая ратуе чалавечыя душы. У памяць па памерлай жанчыне званiлi двойчы, па мужчыне — тройчы. Па памерламу чалавеку неабходна было званiць некалькi разоў: адразу ж пасля яго смерцi, пры вынасе нябожчыка з хаты, пры апусканнi труны ў магiлу. Званiлi ў званы, калi чалавек памiраў у агонii, каб тым самым дапамагчы яму адысцi ў свет продкаў. Лiчылася, калi ўначы званы маўчаць, на званiцы збiраюцца чэрцi i iншая невядомая сiла. Таму iснавала строгая забарона наведвацца па начах на званiцу. Кожны, хто парушыць гэту забарону, памрэ. Гукi званоў часам выкарыстоўвалi, каб разагнаць градавыя хмары. Гэты «абавязак» сяляне ўскладалi на званара i каралi апошняга, калi град усё ж такi знiшчаў ураджай. Паўсюдна ў час вянчання сваякi маладых прасiлi доўга званiць у званы, каб адагнаць нячыстую сiлу на доўгiя гады сямейнага жыцця маладой пары. Згодна з народным павер’ем, сумеснае жыццё маладых будзе нядоўгiм, калi ў момант iх ад’езду з храма пасля вянчання зазвiняць званы, запрашаючы на вячэрняе набажэнства. Таксама звон па памерлым чалавеку, пачуты вясельнай працэсiяй, не прадказвае iм шчаслiвага i доўгага жыцця. У народнай медыцыне гукi званоў лiчылiся дзейсным сродкам пры лячэннi шматлiкiх хвароб. Iснавала шмат абрадаў, калi хворых прыводзiлi ў вялiкiя царкоўныя святы, каб яны пачулi першы ўдар званоў, бо лiчылася, што нячыстая сiла ў гэты момант «слабее, памiрае i выпускае» са сваiх рук душу хворага чалавека. Такiм спосабам лячылi лiхаманку, спалохi, сурокi, псоты. У народзе ад пакалення да пакалення перадавалася правiла лiчыць удары званоў на Дабравешчанне: першы ўдар слухалi, пасля другога — хрысцiлiся, пасля трэцяга — кланялiся. Такiя дзеяннi тлумачылi так: першы ўдар званоў прыводзiць нячыстую сiлу ў стан анямення, другi — прымушае яе кiдацца на ўсе бакi, трэцi — знiкнуць назаўсёды. Паўсюдна лiчылася, што гукi званоў ачышчаюць зямлю ад брыдоты, псоты, «забiваюць» нячыстую сiлу. З той жа мэтай усходнiя славяне выкарыстоўвалi званочкi як у абрадавым, так i ў паўсядзённым жыццi. Званочкамi ўпрыгожвалi касцюмы ражаных, маскi, чучалы. Маленькiя званочкi прымацоўвалi да збруi, каб па дарозе не здарылася нiчога дрэннага нi з жывёлай (канём), нi з ездакамi. Званочкi, бразгалкi сталi абавязковымi для ўпрыгажэння вясельнага поезда. (Працяг будзе.)
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Званы ў шматлiкiх культурах розных народаў свету сталi iнструментам, голас якога збiраў народ i быў надзелены сакральнымi i рытуальнымi функцыямi. Зва |
|