Кшыштаф ЗАНУСI: «Жыццё як права i як шчасце»
Ларыса ЦIМОШЫК
Калi кiнарэжысёр Кшыштаф Занусi прыязджае ў Беларусь, значыць, яму цiкавая наша краiна. Славуты польскi майстар кiно любiць ездзiць па свеце, бывае ў самых розных краiнах, каб потым скласцi сваё меркаванне пра iх культуру, характары людзей. Ён сам прызнаўся, што ведае пра Беларусь тое, што перадаюць мас-медыя. Але рэжысёрскi падыход да жыцця патрабуе ўдакладнення: усё трэба бачыць на свае вочы. I самога Кшыштафа Занусi трэба бачыць, трэба слухаць, каб зразумець, адкуль глыбiня i фiласафiчнасць яго фiльмаў. Ён упэўнены, што ўсё iдзе ад самога жыцця, за якiм проста трэба пiльна сачыць. Вось жа назву аднаго свайго фiльма «Жыццё як хвароба, якая перадаецца палавым шляхам» ён падгледзеў у вулiчных графiцi.
— Калi вы едзеце на нейкi фестываль, цi важна для вас, хто ўваходзiць у журы цi ўзначальвае яго? — Журы на фестывалях — гэта запрошаныя людзi з адпаведным густам. Калi там ёсць асобы, меркаванне якiх мне цiкавае, тады я хвалююся i радуюся, калi мяне прызнаюць. На еўрапейскiх фестывалях у журы запрашаюць людзей, меркаванне якiх надзвычай аўтарытэтнае. Памятаю, на венецыянскiм фестывалi мне прысудзiў прыз Антанiёнi. Гэта для мяне важна. Цi калi майму сябру Таркоўскаму падабалiся мае карцiны. Я не вельмi сумую па прызах, лёс якiх вырашаецца плебiсцытам, як гэта цяпер адбываецца ў Расii, цi як «Оскар». Канешне, прыемна атрымаць прыз, хоць якi-небудзь... Тым i адрознiваецца Еўропа, дзе яшчэ ёсць пэўны культ аўтарытэтаў, ад Амерыкi, дзе папулярная культура спраўляе баль у залежнасцi ад таго, што падабаецца публiцы, а што — не. — Ваш новы фiльм называецца «Персона нон Грата». Вам самому прыходзiлася быць у такой ролi? — Пастаянна. Я пастаянна пытаю сябе, цi патрэбны я яшчэ некаму. Мы ж усе старэем. Трэба ўвесь час правяраць, наколькi маё iснаванне з’яўляецца карысным для людзей. Я ж не жыву толькi для сябе, у грамадстве жыву, на гэтай планеце. У дадзеным выпадку быў намер зняць фiльм пра адзiноту чалавека i пра тое, што паражае тых людзей, якiя змагалiся супраць таталiтарызму. Пра тое, што ў iх застаюцца падазрэннi, недавер, якiя iх сказiлi. Так было з тымi, хто ўдзельнiчаў у Французскай рэвалюцыi. З тымi, хто быў у падполлi падчас Другой сусветнай вайны. Нават тыя людзi, якiя маральна правыя, усё роўна нешта страцiлi падчас процiстаяння. Гэта для мяне трагiчны аспект, што чалавек, маючы такую бiяграфiю, усё жыццё носiць з сабой свой боль. — З якiмi акцёрамi вам падабаецца працаваць? — Няма такога пэўнага крытэрыя. Хоць ёсць i пэўны густ, i iнтуiцыя. Ёсць асобы, якiя мяне цiкавяць, я хацеў бы iмi пакарыстацца. Без iх пэўныя думкi выказаць немагчыма. Гэта падобна на працу мастака. Калi блакiтнага колеру няма, то неба ён не пафарбуе. Так i ў мяне. Калi б не знайшоў такога iнтэлiгента, як акцёр Збiгнеў Запасевiч, я не мог бы паказаць i такога героя, як пасол у фiльме «Персона нон Грата». Мiхалкоў у гэтым кантэксце цудоўна ўвасабляе Расiю — тое, чаго я баюся, i тое, што мяне здзiўляе. Вось ён жа для мяне абаяльны чалавек, а баюся я яго глыбока... Ведаю шмат цудоўных расiйскiх акцёраў, акрамя Мiхалкова. Я быў бы рады з iмi папрацаваць. Ды я i ў вас у тэатры бачыў цудоўных артыстаў, мяне гэта вельмi ўразiла. У спектаклi «Чорная панна Нясвiжа» i выканаўца галоўнай ролi, i выканаўца ролi каралевы Боны вельмi моцныя актрысы, прыемна было паглядзець. Для мяне адкрыццё было яшчэ i ў тым, што беларускай мовы я дагэтуль не чуў. А ўсё разумею, як аказалася. — Калi вам працавалася больш плённа — у часы сацыялiзму цi цяпер? — Польшча не была сацыялiстычнай, мы не былi вартыя такой назвы, таму што ў нас заставаўся касцёл i прыватная ўласнасць на зямлю. Таму мы называлiся Народнай Дэмакратычнай Рэспублiкай Польшча. Нельга параўноўваць працу тады i цяпер. Таму што я заўсёды марыў аб тым, каб мая краiна развiвалася нармальна, была краiнай свабоднага рынку. Нават калi я ў тыя часы меў прывiлеi. Мне тады нядрэнна было жыць i працаваць. Але я ўжо са сваёй другой карцiны працаваў на Захадзе. Гэта мне дало адчуванне незалежнасцi. Я i да цяперашняга часу працую не толькi ў Польшчы, часта раблю фiльмы сумеснай вытворчасцi. Таму што з дапамогай сумеснай вытворчасцi карцiну лягчэй абаранiць на рынку, дзе моцная амерыканская канкурэнцыя. Але калi для нацыi лепш, то як я магу сказаць, што нешта страцiў? Я радуюся таму, што зараз ёсць у маёй краiне, хоць i ведаю, што жыццё заўсёды будзе цяжкiм, нiхто нам лёгкага не абяцаў. Толькi марксiсты мараць, каб быў рай на зямлi. Але гэта вельмi небяспечная мара. Рай будзе там... — Сярод творчых людзей мала такiх, якiя б маглi быць адначасова паспяховымi бiзнэсменамi. Як вам гэта ўдаецца? — Мае продкi яшчэ ў ХIХ стагоддзi займалiся прадпрымальнiцтвам, яны будавалi чыгункi, нават у Расiйскай iмперыi, напрыклад, кавалак чыгункi, якi пралягаў праз Гродна i Вiльню да Санкт-Пецярбурга. Калi я стаў працаваць на Захадзе, то вучыўся рэальнасцi рынку i пэўным этычным стандартам. У бiзнэсе вельмi сур’ёзна ставяцца да этыкi, таму што без яе справы не зробiш. Такога дзiкага бiзнэсу, якi з’явiўся ў посткамунiстычных краiнах, у Заходняй Еўропе не бывае. Ёсць кодэкс гонару, ёсць давер, на якiм грунтуюцца адносiны ў грамадстве i ў справе. Я да гэтага прывыкаў з 70-х гадоў. Я не займаюся бiзнэсам як такiм. Для таго каб жыць нармальна, мне дастаткова было маiх ганарараў. Не займаюся перспектывамi. Хоць урад мяне ўключыў у назiральны савет польскага нацыянальнага агенцтва замежных iнвестыцый. Гэта яшчэ адна з дзiўных старонак маёй бiяграфii. Я нiякiх зацiкаўленасцяў не маю. Але калi прыязджаюць буйныя iнвестары з Захаду, я даволi аб’ектыўна магу iм патлумачыць абмежаваннi i цяжкасцi ў маёй краiне. — Цi ёсць у вас нейкi план, колькi фiльмаў i за якi час здымаць? — Па-рознаму бывае. Здымаць заўсёды цяжка. Каштарыс карцiны кожны год будзе павялiчвацца. Дабiцца здымкаў — ужо цуд. Нармальнае становiшча мастака ва ўсякiм свеце — беспрацоўе. Гэта ўсе павiнны ведаць. Чалавецтва з дапамогай прагрэсу iдзе да таго, што беспрацоўе будзе нармальным становiшчам, праца стане выключэннем. Трэба гэта нармальна прымаць. Пакуль чалавек думае па-сацыялiстычнаму, ён думае, што ў яго ёсць права на працу. Такога права нiхто нам не даў. У Бiблii нi слова аб гэтым няма. Акрамя Бiблii, я нiкому не веру. Я ўпэўнены, што трэба рыхтаваць сябе да беспрацоўя i жыць разумна, нават калi ты не працуеш. Але калi ў мяне ёсць праца — гэта шчасце. Я рыхтую новую карцiну, выкладаю. У мяне курс культуры ў дыпламатычнай акадэмii — гэта цiкава. Выкладаю культуру таксама i ў полiтэхнiчным iнстытуце. Цiкава з тымi людзьмi, якiя па сваёй волi прыходзяць слухаць даклады, што датычацца культуры ўвогуле. — Цi можна з дапамогай кiно нешта змянiць у чалавеку? — Я веру ў кiно. Нешта ў чалавеку можна змянiць. Толькi немагчыма вымераць, наколькi мы змянiлi. Але гэта добра, таму што самi творцы ўпалi б у вялiкую гардыню. Дарэчы, у мяне быў такi вопыт — да цяперашняга часу здзiўляюся. Я магу сабе дазволiць тое, што дзеля грошай нiчога не трэба рабiць. Але калiсьцi я паехаў у Амерыку рабiць даклады. Калi я ўбачыў маiх студэнтаў i пачуў iх пытаннi, то зразумеў, што гэта будзе не выкладанне, а чыстая халтура. Я гавару iм наконт духоўнасцi ў мастацтве, а яны пытаюцца: «Чаму вы здымаеце кiно на нейкай незразумелай мове?» З’язджаў з думкай, што працаваў тут толькi дзеля грошай — мне добра заплацiлi. Але нiчога не засталося ў душы. Праз дзесяць гадоў на кiнастудыi ў Лондане сустракаю маладога чалавека, канешне, не магу ўспомнiць, дзе я яго бачыў. А ён кажа, што слухаў мае лекцыi ў Аклахоме i пасля iх вырашыў, што стане рэжысёрам. Кажа: «Мой бацька заўсёды сцвярджаў, што кiно грахоўнае. А вы сказалi, што кiно — гэта духоўная каштоўнасць, i я вам паверыў». Ён зараз робiць добрыя карцiны. Значыць, гэта была мiсiя. — У вашых фiльмах адчуваецца даволi змрочны погляд на многiя рэчы. Наўмысна гэтага дабiваецеся? — Змрочны погляд — гэта таксама характар. Я з драматургiчнага пункту гледжання схiльны палохаць людзей сам па сабе. Каб мы не былi лянiвымi, не жылi з такой iнерцыяй. Iнерцыя забiвае любое грамадства. А нам усiм не хочацца нiчога мяняць — гэта закладзена прыродай чалавека. Таму трэба спалохацца, каб рухацца далей. Еўропа, канешне, трошкi стамiлася. Увогуле наша цывiлiзацыя стамiлася. Я толькi што прыехаў з Кiтая. Там бачны неверагодны подзвiг гэтага народа i не трэба здзiўляцца, калi яны будуць дамiнаваць, можа, ужо ў сярэдзiне ХХI стагоддзя. Якiя там будоўлi, якая энергiя, як людзi паверылi ў сябе! У Паўднёвай Карэi таксама неверагодны ўздым зараз. Яны перасялiлiся ў вялiкiя кватэры, займелi аўтамабiлi, добра жывуць. А калi чалавек дасягнуў таго, аб чым марылi некалькi пакаленняў, i жыве добра, то што яму рабiць? У такiя моманты i пачынаецца iншая размова: а дзе каштоўнасцi? Канешне, я хвалююся, што будзе з маёй любiмай Еўропай. Спадзяюся, што патэнцыял у нас ёсць i што трэба нас трошкi напалохаць. Вайны даўно не было ў Еўропе, вельмi ўжо нам спакойна... Дарэчы, падзеi ў Парыжы — маленькае папярэджанне, што не так усё добра выглядае, як нам падаецца на першы погляд. I што такiя канцэпцыi, як мультыкультуралiзм, вельмi павярхоўныя. Як i блiзкая да яго талерантнасць — добрая якасць, але ёсць мяжа, да якой яе хапае. — А як жа дэмакратыя? — У Бiблii таксама няма нiводнага слова пра дэмакратыю. Важная павага да чалавека. На гэтай аснове нешта можна пабудаваць. А калi ў сучасным свеце мы думаем, што толькi ў дэмакратычных краiнах iдзе паскоранае развiццё, то гэта павярхоўнае меркаванне. У ХХI стагоддзi мы гэта адчуем. — Вы чалавек адкрыты, прымаеце ў сваiм доме шмат людзей, маладых рэжысёраў. Як ваша жонка ўспрымае тых, хто спыняецца ў вашым доме? — Уся праца ляжыць на маёй жонцы. Таму што лёгка запрасiць, але нашмат цяжэй накармiць, прыняць. Але мая жонка таксама лiчыць, што гэта мiсiя, i робiць усё з радасцю. I цяпер казала: «Запрашай беларусаў, няхай прыязджаюць». Так што я веру ў яе падтрымку. Адзiнае, пажадана папярэдзiць, каб я быў дома. Людзей, якiх я ў жыццi сустрэў, з радасцю прымаю. З Беларусi былi госцi некалькi месяцаў таму. Але ёсць такi парадокс, як я жартую: хто мяне сапраўды мучыць, дык гэта мiлыя госцi. Таму што калi госць не такi мiлы, то я яго адпраўлю ў музей, яшчэ куды-небудзь i не хвалююся. А калi з’яўляюцца мiлыя госцi, я стараюся даць iм як мага больш, клапачуся, каб яны не марнавалi час, каб сустрэлi як мага больш цiкавых людзей, паглядзелi ўсё цiкавае ў тэатры. Былi такiя госцi, i яны мяне проста замучылi, таму што далiкатныя, iнтэлiгентныя людзi. — Апошнiм часам у нас абмяркоўвалася тэма, цi богаўгодная справа мастацтва. Для вас такога пытання не iснавала? — Такiх слоў у маiм камсамольскiм слоўнiку не было... Ведаеце, гэта залежыць ад культурнага кантэксту. Я, канешне, звязаны з лiцiнскай традыцыяй, якая ёсць у Заходняй Еўропе. У нас гэтая праблема абмяркоўвалася яшчэ з часоў святога Аўгусцiна. Яна прайшла сваю эвалюцыю. Можна задаць сабе генеральнае пытанне: у якой ступенi дапамагае майму духоўнаму развiццю тое, што я гляджу, чытаю, слухаю, а ў якой ступенi яно, наадварот, душыць? Любая творчасць, якая мяне не развiвае, дзейнiчае на мяне негатыўна. Можна пайсцi ў тэатр на спектакль i нешта страцiць. На маю думку, чалавек шмат страчвае, калi глядзiць тэлесерыялы, у якiх асаблiва агiдны лад жыцця. У тэатры я нiчога падобнага не бачыў. Гэта жыццё без тайны. Жыццё, у якiм усё тлумачыцца механiчна. Гэта вельмi небяспечны светапогляд, якi разбурае духоўны свет. Небяспечны для тых, хто гэта глядзiць, i тых, хто ў гэта верыць. А для мяне проста агiдна. Таму я не гляджу серыялаў, не хачу i не буду iх глядзець. Уся наша культура, якая iдзе са Старажытнай Грэцыi, заснаваная на тым, што ёсць у жыццi моманты галоўных пераваротаў, вузлоў жыцця. Калi Гамлет загiне, не будзе настолькi глыбокай трагедыi, якая нам цiкавая, не будзе над чым думаць. А серыял усё раскладвае па палiцах. Гэта мясарубка — усё ў кавалках, раптоўна. Разбiвае нашы пачуццi, спрашчае сiтуацыi, дзе ёсць выбар, нейкiя галоўныя моманты жыцця. Насамрэч мы ўсе жывём у залежнасцi ад нашых рашэнняў, з’яўляемся iх рабамi. Праўда, людзi ласуюцца жвачкамi, хоць гэта i не ежа... — Што вам дапамагае выглядаць такiм аптымiстам, што дае сiлы? Ведзяце здаровы лад жыцця? — Не вельмi здаровы, на жаль. Нейкiм спортам я часам займаюся. Катаюся на лыжах, на канi. Але перш за ўсё сiлы дае мая сям’я. I тое, што я заняты пастаянна. У мяне шмат iнтарэсаў, шмат магчымасцяў мець зносiны з людзьмi, са светам. Гэта вельмi дапамагае. Я сабою не вельмi займаюся. Хоць было б нядрэнна трошкi пахудзець i больш займацца фiзiчнай працай. — Цi былi ў вас моманты, калi вы на сабе адчувалi каштоўнасць жыцця? — Вельмi iнтымнае пытанне. Усё пачыналася з майго дзяцiнства. Я нарадзiўся за тры месяцы да пачатку вайны, у 39-м годзе. Усё маё дзяцiнства прайшло сярод смерцi, забойстваў. Потым былi камунiстычныя часы i таксама нашы родныя пацярпелi. Так што ёсць адчуванне, што жыццё — гэта не толькi маё права, гэта маё шчасце. Яно засталося са мной, нават у тыя моманты, калi я мог iм паплацiцца. Былi розныя выпадкi, але чалавек пра iх забывае, а ў падсвядомасцi яны застаюцца. — Цi знаёмая вам з’ява творчага крызiсу i як вы процiстаiце ёй? — Творчых крызiсаў такiх глыбокiх я не перажываў. Я ўжо ў такiм узросце, што, магчыма, раблю свае апошнiя карцiны. Спадзяюся, канешне, што яшчэ папрацую. Але 66 гадоў — гэта ўзрост, калi чалавек добра разумее, што ён хоча, а што можа. Магчыма, прыйдзе творчы крызiс, але я яго пакуль яшчэ не адчуваю. Канешне, ёсць моманты, калi мне сумна. Але не доўга. Шчасце маё ў тым, што я бываю ў розных краiнах, адчуваю цiкавасць да сябе i сваёй творчасцi. Гэта вельмi дапамагае жыць.
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Калi кiнарэжысёр Кшыштаф Занусi прыязджае ў Беларусь, значыць, яму цiкавая наша краiна. Славуты польскi майстар кiно любiць ездзiць па свеце, бывае ў
|
|