Беларускае традыцыйнае вяселле
Аксана КАТОВІЧ, Янка КРУК
(Працяг. Пачатак у нумарах за 17, 21 снежня.)
У той жа час знойдзены пярсцёнак лiчыўся падарункам нячыстай сiлы. Каб адкупiцца ад бед i няшчасцяў, ад хвароб, знахары «пераносiлi» цi «чыталi» на пярсцёнак адмоўную iнфармацыю, якую пераймаў на сябе той, хто гэты пярсцёнак знаходзiў. Сярод знаўцаў народнай традыцыi iснуе перакананне: каб даведацца, цi не сурочылi вас, цi не зайздросцяць вам вашы знаёмыя, вазьмiце заручальны пярсцёнак i правядзiце iм па твары. Калi на вас бало аказана негатыўнае ўздзеянне, то на працягу трох дзён застанецца чорны след, якi вы нiчым не змыеце, — праз тры днi ён знiкне сам. Вельмi часта задаюць пытанне пра згубленыя пярсцёнкi — што гэта прадказвае? Часцей за ўсё гэта знак пагаршэння стану вашага здароўя, але ў асобных выпадках можа служыць прадказаннем крызiсу ў сямейных адносiнах. Пярсцёнак у перадшлюбных рытуалах Такiя складаныя i шматпланавыя ўяўленнi аб пярсцёнку як абярэгу сталi прычынай таго, што яно аказалася неад’емным атрыбутам перадшлюбнай падрыхтоўкi i самой вясельнай урачыстасцi. Сiмвалам прынцыпова iншага сацыяльнага статусу быў пярсцёнак, якi надзявалi на безыменны палец хлопца цi дзяўчыны. Ужо ў сярэднявеччы заручыны (заключная частка абраду сватаўства) заканчвалiся рытуалам «заручэння»: жанiх павiнен быў надзець на руку нявесты пярсцёнак. На Беларусi iснаваў такi абрад: у час змовiнаў дружкi жанiха i нявесты тройчы падкiдвалi iх пярсцёнкi на хустцы, пры гэтым выказвалi пажаданнi ў адрас маладых, а потым надзявалi iх жанiху i нявесце. Затым у час вяселля маладыя тройчы мянялiся пярсцёнкамi i ў вынiку кожны з iх атрымлiваў свой пярсцёнак. Надзвычай глыбiнны па сваёй сутнасцi абрад. Ён сiмвалiзаваў узаемапранiкненне энергiй двух чалавек i адначасова быў скiраваны на тое, каб перасцерагаць па жыццi iх ужо не паасобку, а разам. Акрамя таго, лiчылася, што безыменны палец звязаны з каналам сэрца, таму гэта быў яшчэ рытуал духоўна-фiзiчнага зблiжэння дзвюх асоб. Iснаваў звычай за дзень да вяселля працягваць скрозь пярсцёнак нявесты пасму яе валасоў, якую потым адразалi i спальвалi. Валасы лiчылiся адным з самых моцных энергетычных каналаў сувязi чалавека з касмiчнай энергiяй, менавiта таму ў кантэксце вяселля вялiкая ўвага ўдзялялася касе нявесты. У народнай медыцыне праз адтулiны (клямку, завесу) прапускалi ваду, якая, меркавалi, змяняе пасля гэтай працэдуры сваю структуру i ўласцiвасцi. Гэта ж самае значэнне мела i прапусканне валасоў праз заручальны пярсцёнак: дзяўчына назаўсёды развiтвалася з дзявоцтвам, таму i спальвалi яе дзявоцкiя валасы, спачатку прапусцiўшы iх праз «калiдор» Вечнасцi. Жанчыны, якiя замешвалi рашчыну для вясельнага каравая, павiнны былi абавязкова надзець свае заручальныя пярсцёнкi. Тут вiдавочная дзейнасць прынцыпу «падобнае выклiкае падобнае»: выпякаўся рытуальны хлеб для будучай сям’i, каб яна заўсёды была «ў пары», да выпечкi святочнага хлеба дапускалiся толькi замужнiя жанчыны са шчаслiвай доляй. У дзявочы вечар (апошнi вечар перад вяселлем) дзяўчаты падкiдвалi на сваiх хустках свае пярсцёнкi, каб хутчэй узяць шлюб. Добра вядома, што рытуал якраз i быў скiраваны на тое, каб перакадзiраваць час, лёс, долю, змест жыцця i характар працоўнай дзейнасцi, таму дзяўчаты перадшлюбнага ўзросту i iмкнулiся запраграмаваць сваю будучыню на сямейны лад. На Тройцу дзяўчаты павiнны былi абменьвацца пярсцёнкамi i хусткамi ў час кумлення — у знак сяброўства. Гэты старадаўнi звычай сiмвалiзаваў пераход дзяўчынак у статус дзяўчат, якiя атрымлiвалi права быць заручанымi. Акрамя таго, заручальныя пярсцёнкi выкарыстоўвалi ў шматлiкiх варожбах аб сваiм будучым жыццi. Зазiрнём у будучыню: варожбы аб шлюбе Незвычайная рэч, якая магла выступаць сувязным звяном у ланцужку адносiнаў памiж светам жывых i «светам» продкаў, выкарыстоўвалася ў цэлым шэрагу выпадкаў для прадказанняў аб далейшым лёсе чалавека. Дзяўчына, якая жадала паваражыць аб сваiм шлюбе, павiнна была ўзяць шклянку вады з ручаiны цi ракi, якая iмчала на поўдзень, затым папрасiць на нейкi час заручальны пярсцёнак у той жанчыны, чыё сямейнае жыццё было шчаслiвым (лепш было ўзяць пярсцёнак бабулi цi прабабулi), падвесiць яго на асабiстым воласе над вадой, трымаючы вялiкiм i ўказальным пальцамi левай рукi. Калi пярсцёнак пачне калыхацца i стане стукацца аб краi шклянкi, дзяўчыне суджана будзе застацца ў адзiноце; калi ж пярсцёнак пачне хутка круцiцца — яна хутка выйдзе замуж; калi ж пярсцёнак будзе круцiцца павольна — яна будзе ў шлюбе двойчы. Яшчэ адзiн спосаб варажбы: у якую-небудзь калядную ноч неабходна набраць у шклянку калодзежнай вады, апусцiць туды заручальны пярсцёнак i назiраць: у пярсцёнку павiнен з’явiцца твар суджанага. Разам з iншымi рэчамi (кавалачак хлеба, цвiк, вугольчык i г.д.) пярсцёнак клалi ў глiняную мiску i накрывалi хусткай. Дзяўчаты па чарзе выцягвалi гэтыя рэчы. Той, якая выцягне пярсцёнак, было наканавана ўзяць шлюб у гэтым годзе. Незамужняя дзяўчына ў калядныя вечары клала пад падушку (цi надзявала на безыменны палец) вянчальны пярсцёнак бацькi цi мацi i прасiла, каб у сне да яе прыйшоў суджаны. На Гомельшчыне перад Вялiкiм постам варылi «разгавейную» кашу, у якую клалi манету, пярсцёнак i крыжык. Дзяўчына, якая знаходзiла пярсцёнак, разлiчвала выйсцi замуж у гэты ж год. Калi павесiць пярсцёнак на белую нiтку (магiчны маятнiк) i вадзiць iм па лiтарах алфавiта, можна даведацца iмя каханага цi таго чалавека, якi вам сiмпатызуе. (Працяг будзе.)
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
(Працяг. Пачатак у нумарах за 17, 21 снежня.)
|
|