Печ
Печ
Печ — адзiн з асноўных рытуальных сiмвалаў сялянскай хаты. Яна нясе на сабе функцыi мiфалагiчнага эпiцэнтра — ачага, вакол якога ў халодны час года канцэнтруецца жыццё ў хаце. На працягу шматлiкiх стагоддзяў у розных краiнах печ лiчыцца душой хаты, душой сваяцкiх i абшчынных продкаў. Яшчэ i сёння iснуе выраз: "Скакаць ад печы", якi дакладна вызначае цэнтральнае месца (адно з грунтоўных i першасных месцаў) у хаце. Вакол печы былi размеркаваны хатнiя атрыбуты: венiк, вiлы, качарга i г.д. А за печчу жыў ахоўнiк сямейнага дабрабыту — дамавiк. l Да печы заўсёды ставiлiся з вялiкай павагай i ўвагай: на печы адпачывалi, яна сагравала i лячыла, на ёй зараджалася новае жыццё, на ёй чакалi свайго скону... l Да печы заўсёды ставiлiся з вялiкай павагай i ўвагай: на печы адпачывалi, яна сагравала i лячыла, на ёй зараджалася новае жыццё, на ёй чакалi свайго скону...l Печ цалкам паўтарала мiфапаэтычную мадэль сусвету, яе структурныя гарызонты адпавядалi стану часу: падпечак (як i пограб) — мiнулае; загнёт (вусце) i заслонка — дзень сённяшнi; труба i юшка — будучыня. l "Завiхацца каля пячы" — выключна жаночы занятак. Падтрыманне полымя i прыгатаванне ежы было спрадвеку турботамi жанчыны, якая падтрымлiвала жыццё на зямлi. l Печ — захавальнiца полымя, той станоўчай энергii, якая сiмвалiзуе жыццё ў хаце i дабрабыт. У звычайныя або будзённыя днi полымя ў печы не гасiлi: усю ноч захоўвалi вугельчыкi, якiя ранiцай распальвалi, i печ ажывала наноў. Перад тым, як закрыць, "засланiць" печ ад сонца (адсюль i за-слон-ка), гаспадыня павiнна была засыпаць у невялiкае паглыбленне вугельчыкi i прысыпаць iх попелам. l Вопытныя гаспадынi ведалi: каб захаваць прыбытак i дабрабыт у сям’i, нельга аддаваць вугельчыкi са сваёй печы, а пераязджаючы ў новую хату трэба было абавязкова забраць iх i перанесцi ў новую печ. l Печ "замiрала", калi ў хаце нехта памiраў. У такiм выпадку полымя ў печы забаранялася распальваць на працягу трох дзён. l Значная колькасць рытуалаў сямейнай накiраванасцi выконвалася пры непасрэдным удзеле печы. Яе белы колер i месца знаходжання (каля парога) сведчылi аб ролi пасрэднiка памiж жывымi i памерлымi. Калi вярталiся з могiлак, неабходна было пры ўваходзе ў хату, абавязкова дакрануцца рукамi да печы — сагрэць iх, затым зазiрнуць у печ, каб пазбавiцца тугi па памерлым i боязi перад iм. l Падчас заручынаў дзяўчына ўзлазiла на печ i сыходзiла з яе толькi ў тым выпадку, калi сям’я давала згоду на вяселле. Печ заставалася цэнтральным месцам i ў правядзеннi абрадаў, звязаных з падрыхтоўкай i выпяканнем вясельнага каравая. l Печ заўсёды iмкнулiся трымаць зачыненай; лiчылася, што шлях будзе нядобры, калi перад выхадам з хаты не зачынiць печ. l І вельмi добра ведалi: пакуль у печы хлеб, на яе нельга ўзлазiць i сядзець на ёй. Аксана КАТОВIЧ, Янка КРУК.
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Печ — адзiн з асноўных рытуальных сiмвалаў сялянскай хаты. Яна нясе на сабе функцыi мiфалагiчнага эпiцэнтра — ачага, вакол якога ў халодны час года ка
|
|