Пераправа праз Дзвіну. Як працуе паром у пасёлку пад Віцебскам
28.04.2015 12:06
—
Новости Общества
|
Карэспандэнт "Звязды" паспрабаваў сябе ў ролі паромшчыка. І раіць чытаць гэты рэпартаж, слухаючы шлягеры савецкіх часоў, узгаданыя ніжэй.
Не толькі славутасць, але і неабходнасцьВядома ж, "гімнам" напярэдадні падрыхтоўкі рэпартажу стала папулярная песня пра паромшчыка. Але на месцы аказалася, што ў рэальным жыцці ўсё не зусім так, як спявае Ала Пугачова.Праўда, што "плыве паром, спявае вада пра нешта побач… То бераг левы патрэбны ім, то бераг правы…" А вось многае іншае не адпавядае рэальнасці. На пераправе, дзе працаваў журналіст, было двое паромшчыкаў. І тыя, да якіх напрасіўся ў памагатыя, былі не сівымі, а… панурымі. Праўда, перад развітаннем паромшчыкі шчыра смяяліся. Але ўсё па парадку. У гарадскім пасёлку Сураж Віцебскага раёна нас сустрэў старшыня сельскага выканкама Аляксандр Вялітчанка. Ён распавёў, што летась Суражу споўнілася 450 гадоў! "Cёння ў нас жывуць каля 970 чалавек, у тым ліку каля 100 — на тым беразе Заходняй Дзвіны". "Гарадок наш падзяляе рака… Я жыву на адным, ну а ты — на другім на высокім беразе, на стромкім", успомніў я песню нашага земляка Антонава. Паводле слоў тутэйшых, паром быў "заўсёды". Краязнаўцы расказвалі, што ён курсіруе больш за 70 гадоў. У "Вікіпедыі" дзеючая паромная пераправа ўзгадана як славутасць. Між іншым, мала хто ведае: у пасёлку нарадзіўся юрыст і эканаміст Захар Кацэнеленбаум. Пасля рэвалюцыі яго подпіс быў на грошах. І менавіта гэты хлопчык з беларускага мястэчка быў адным з заснавальнікаў Дзяржбанка СССР. — Каму — "забава", а многім тутэйшым без парома ніяк? — цікаўлюся. — Ну, гэта ж толькі ў пэўны час года: вясной і восенню, калі вада вялікая. У крыгаход, вядома, паром не ходзіць. Але ўжо праз некалькі дзён пасля таго, як лёд сыдзе, запускаем катар, — папраўляе мяне Аляксандр Вялітчанка. Катар мае назву "Тытанік"! І каму толькі ў галаву прыйшла ідэя даць такую назву працавітаму маленькаму судну? — Перасяліць? Ды не пераедуць, бо там прыватныя дамы, агароды. Плюс шэраг дамоў — дачы. Нельга сказаць, што людзі без парома пазбаўлены цывілізацыі на супрацьлеглым беразе… Крама ёсць. Па серадах туды прыязджае машына бройлернай птушкафабрыкі. Калі медыцынская дапамога патрэбна, "хуткая" прыедзе, бо таксама ёсць дарога на Віцебск. Пошта — усяго за 3,5 кіламетра ў суседняй вёсцы. Наконт школы, калі не памыляюся, толькі восем дзяцей на тым беразе. Калі не могуць хадзіць у суражскую школу, наведваюць у Заполлі. Да яе кіламетраў 14. А вось Суражскі лясгас насамрэч "пакутуе". Вытворчы цэх на тым баку, адміністрацыя — тут. Калі рабочых і на катары перавезці можна, то іншае — складана… А без парома даводзіцца на той бераг ехаць у аб'езд прыкладна 80 кіламетраў. Я маю на ўвазе, калі цераз мост у Рубе (прыгарад Віцебска — аўт.), — працягвае Аляксандр Вялітчанка. Людзі, якія чакалі паром, распавялі, што ў халады рака становіцца "дарогай жыцця". Як толькі лёд мацнее, заліваюць, падсыпаюць. У выніку нават машыны могуць праехаць… На шчасце, у час "без парома" ў апошнія гады не было надзвычайных здарэнняў. А раней гінулі людзі, якія рызыкавалі падчас таго ж крыгаходу на лодках пераплыць раку. Бадай, амаль што ўсе "смельчакі" былі ў нецвярозым стане. Пра тое, што Суражу патрэбны мост, не пісаў толькі самы лянівы журналіст. Каб не ствараць нездаровы ажыятаж, у райвыканкаме перспектыву не афішуюць. Зразумела, людзі адразу ж пачнуць цікавіцца, калі пабудуюць. Журналісту адказныя асобы паведамілі, што пытанне вывучаецца. Магчыма, і з'явіцца ў найбліжэйшыя гады параўнальна недарагі мост, з металічных секцый. Вось у расійскім Веліжы, напрыклад, ваенныя пабудавалі вялікі аўтадарожны разборны мост. Дык няўжо нашы не змогуць? А ў Бешанковічах, дзякуючы армейцам, гадоў шэсць таму ўпершыню ўсталявалі пантонны мост. Адтуль, дарэчы, перадалі Суражу стары паром, які цяпер і функцыянуе. А былы суражскі на беразе чакае рамонту. Працуючы ж таксама не вечны, дык і будзе яму замена. І зноў па чарзе…
Пакуль паром набліжаўся, заўважыў, што яго цягне трактар "Беларус"… без колаў. Потым паромшчыкі растлумачылі, што гэта — "не інвалід", а "сэрца" парома, "палымяны матор". Яму б колы, адразу можна ў поле… |