Глыбокая плынь Вялiкай Перамогi
Таццяна ПАДАЛЯК
Напярэдаднi юбiлейнага Дня Перамогi на Нацыянальнай кiнастудыi «Беларусьфiльм» завершана работа над мастацкiм фiльмам «Глыбокая плынь». Стужка знятая па творах класiка нацыянальнай лiтаратуры, народнага пiсьменнiка Беларусi Iвана Шамякiна — па раманах «Снежныя зiмы» i «Глыбокая плынь».
Пра новую кiнаработу карэспандэнт «Звязды» гутарыць з рэжысёрам-пастаноўшчыкам Маргарытай КАСЫМАВАЙ, на творчым рахунку якой такiя стужкi, як «Бальная сукенка», «Маленькi баец», «Зорка Венера», iншыя. — Маргарыта Наiмаўна, завершана работа над фiльмам «Глыбокая плынь», першыя водгукi добрыя... — Трэба дачакацца рэцэнзiй у газетах, а самае галоўнае — тых ацэнак, якiя дадуць фiльму ветэраны Вялiкай Айчыннай вайны. У пачатку мая адбудзецца афiцыйная прэм’ера карцiны, на яе будуць запрошаны людзi, якiя заваявалi Перамогу. Менавiта iм прысвечаны фiльм. Лёсы многiх з iх ляглi ў аснову раманаў Iвана Пятровiча Шамякiна i, адпаведна, нашага фiльма... Якiя б камплiменты адзiн аднаму мы нi гаварылi, галоўныя суддзi — яны, адстаяўшыя Радзiму, свабоду i само жыццё... Мне, рэжысёру, досыць складана гаварыць пра толькi што завершаную работу. Ёсць дзiцячая песенька: «Если долго мучиться, что-нибудь получится». Але — нам не хацелася, каб было «што-небудзь». Мой бацька ваяваў, вызваляў Вiцебск. Камiсар батальёна, гвардыi маёр Наiм Касымаў (у таджыкаў не прынята называць iмя па бацьку). Быў кантужаны, два гады не гаварыў i не чуў — было вельмi цяжка... Перад памяццю майго бацькi, перад памяццю ўсiх iншых бацькоў, дзядоў i прадзедаў мы не маем права здымаць пра вайну дрэнныя карцiны. I пакуль яны жывыя, менавiта яны — нашы галоўныя суддзi. Зараз пераглядаецца ваенная гiсторыя, у тым лiку i значэнне партызанскага руху... Але выбачайце, калi ласка: у ваш дом урываецца чалавек са зброяй у руках i гаворыць: «Цяпер гэта мой дом!». Хiба вы сустрэнеце яго хлебам-соллю? Дык пра што размова?! У Аляксандра Неўскага ёсць вельмi добрыя словы: «Iдзiце i скажыце ўсiм у чужых краях, што Русь жывая. Хай без страху iдуць да нас у госцi. Але хто з мячом да нас прыйдзе, ад мяча i загiне. На гэтым стаяла i будзе стаяць славянская зямля». Вось i адказ на сённяшнiя «гiстарычныя вынаходнiцтвы» адносна партызанскага руху. ...Амерыканцы ў сваiх карцiнах апошняга часу робяць акцэнт на тым, што менавiта яны перамаглi ў вайне. Узгадайма: «Пiянiст», «Спiс Шындлера», «Салдат Рэйн»... Але давайце скажам, хто першы прыняў удар. Беларуская зямля. Да гэтага немцы амаль бесперашкодна iшлi па Еўропе — моцнага, магутнага супрацiўлення амаль не было. А тут — пачынаючы ўжо з Брэста. Як абаранялi яго нашы хлопцы, нашы салдацiкi, камандзiры, простыя звычайныя людзi. Гаварыць можна i трэба i аб колькасцi загiнуўшых, аб спаленых вёсках, дзецях, жанчынах, старых... Гаварыць i аб тым, хто дайшоў да Берлiна — у найцяжэйшых умовах... Маладыя людзi выходзiлi са шпiталяў — i зноў рвалiся на фронт. Гэта нашы людзi... Амерыканцы, канешне, дапамаглi — але перамаглi ўсё-такi мы. «Глыбокая плынь» — карцiна пра тое, як з сямi чалавек, звычайных цывiльных людзей, вырастае вялiкая рака партызанскага руху. Глыбокая плынь барацьбы... Вельмi ўдзячная ўсiм, хто працаваў у складзе здымачнай групы: аператару Таццяне Логiнавай, мастаку Леанiду Пруднiкаву, мастаку па касцюмах Але Грыбавай, мастаку па грыму Аляксандры Журбе, Вiктару Капыцько, якi дапамог зрабiць кампiляцыю музыкi... Удзячная дырэкцыi кiнастудыi, мiнiстэрству культуры — усе дапамагалi, хто мог. У тым лiку i простыя сяляне, калгаснiкi: яны ўдзельнiчалi ў масавых сцэнах, дапамагалi i коньмi, калёсамi... Фiльм здымаўся ў Смалявiцкiм раёне. — Колькi доўжылася работа над карцiнай? — Ой, i не пытайцеся!.. — Вы так цяжка ўздыхнулi... — Таму што былi надзвычай кароткiя, сцiслыя тэрмiны, пра якiя нават гаварыць няёмка. Як мы гэта ўсё вытрымалi — зараз i самi з цяжкасцю ўяўляем. На карцiну патрэбна было мiнiмум 15 месяцаў — мы яе зрабiлi за 10. — Над фiльмам «Глыбокая плынь» працавалi два рэжысёры — Маргарыта Касымава i Iван Паўлаў... — Рабiць карцiну прапанавалi мне. Але ў мяне ўжо традыцыя: працаваць разам з маладымi калегамi. На «Бальную сукенку» запрасiла маладога рэжысёра Iрыну Волах (яна зараз здымае ў Санкт-Пецярбургу), а на «Глыбокую плынь» — Iвана Паўлава. Ён вучыўся на курсе, якi вялi мы з Вiктарам Цiмафеевiчам Туравым. — Ваш вучань? — Так, колiшнi мой студэнт. Вельмi таленавiты i вельмi працавiты чалавек. Яго ўжо ведаюць гледачы па фiльму «Свежына з салютам» — гэта быў яго рэжысёрскi дэбют. Думаю, наш фiльм яму дапаможа яшчэ больш годна ўвайсцi ў вялiкае кiно... Разумееце, маё пакаленне — гэта ўжо, як гаворыцца, «людзi з кiрмашу», творчая моладзь павiнна выходзiць наперад. Такая практыка, калi маладыя рэжысёры працуюць побач з вопытнымi, на мой погляд, вельмi плённая. Што i казаць, у мяне карона з галавы не ўпадзе, а для моладзi гэта многае значыць... — Маргарыта Наiмаўна, не сакрэт, што людзi творчыя часам раўнiва адносяцца да моладзi, нярэдка дзейнiчае прынцып «Не пушчаць!»... — Ведаеце, а гэта ж так прыемна — калi маладыя гавораць: вопытныя майстры далi магчымасць папрацаваць, я ўдзячны сваiм настаўнiкам... Дзеля гэтага варта жыць. I самае галоўнае: практыка, калi побач з вопытнымi рэжысёрамi працуюць маладыя, — яна ўзаемакарысная. Для моладзi гэта школа, для нас — вялiкая дапамога: яны ж не стаяць статыстамi! Напрыклад, Iван Паўлаў зняў адзiн з лепшых эпiзодаў карцiны — налёт на склад. Вельмi рада за яго... Увогуле дыялектыка жыцця сведчыць, што маладосць — «хвароба», якая, на жаль, вельмi хутка праходзiць. Нiколi не трэба пра гэта забываць. — У фiльме здымалiся беларускiя артысты? — Так. I я нiзка кланяюся беларускiм акцёрам. Асабiста для мяне сталi сапраўдным адкрыццём надзвычай таленавiтыя акцёры Аляксандр Ждановiч i Вольга Няфёдава. Шмат зрабiў Аляксандр Бяспалы — гэта вопытны акцёр, вялiкi акцёр. Вельмi цiкавая работа ў Аляксандра Ткачонка. Варта адзначыць i маладую актрысу, мiнчанку, якая зараз вучыцца ў Шчукiнскiм вучылiшчы, Марыну Каняшкiну. У фiльме занята ўсяго некалькi расiйскiх акцёраў: Ганна Мелiкава, народная артыстка Расii Кацярына Васiльева i народная артыстка СССР Зiнаiда Кiрыенка. Галоўную ролю ў фiльме выконвае Яраслаў Iваноў. У нас здымалася шмат моладзi — студэнты Беларускай акадэмii мастацтваў. У Беларусi выдатная акцёрская школа, шмат цудоўных артыстаў — iх трэба здымаць, неабходна рабiць iм рэкламу. Думаю, гледачы звернуць увагу i на блiскучую, проста фантастычную работу мастака па касцюмах Алы Грыбавай. Яна выдатна ведае i гiсторыю Беларусi, i гiсторыю касцюма. Iдзе па вёсках, збiрае нейкiя рэчы, хай сабе невялiчкi кавалачак карункаў — i па iм аднаўляе ўсё... — Фiльм па раманах Iвана Шамякiна — здаецца, не такая ўжо i даўняя гiсторыя: вядомая вопратка часоў вайны... — Каштоўнасць касцюма ў тым, што кожны акцёр павiнен быць iндывiдуалiзаваны. Канешне, усiх можна апрануць у старыя целагрэйкi, «керзуху», фуражкi таго часу — i ўсё. Але ж кожны акцёр нясе ў сабе iндывiдуальнасць — у тым лiку i касцюмную. Кожны апранаецца па-свойму. Вось я апранаю гэтае скураное палiто... «гестапаўскае» ў сэнсе фасону. — Намёк на тое, што рэжысёр — гэта ў пэўнай ступенi таталiтарыст? — Можа быць!.. (Усмiхаецца.) А вы, як чалавек iншага складу, апранаеце лёгкую куртачку. Усё залежыць ад iндывiдуальнасцi. — Па вопратцы сустракаюць — у тым лiку i кiнагероя? — Безумоўна. I касцюм дапамагае акцёру знайсцi вобразнае рашэнне ролi — а гэта вельмi важна. Калi Аляксандр Бяспалы iграе чыгуначнiка, то абавязкова — чыгуначная фуражка. Адразу зразумела: гэта чыгуначнiк. А калi б надзелi на яго проста шапку — дык невядома, хто гэта... Маленькая дэталь, а якая значная!.. — Iван Пятровiч Шамякiн пайшоў з жыцця восенню мiнулага года — ён ведаў, што пачалася экранiзацыя яго раманаў «Снежныя зiмы» i «Глыбокая плынь»? — Так, безумоўна. Але, на жаль, не дажыў да прэм’еры... Ён блаславiў студыю на стварэнне фiльма. — Маргарыта Наiмаўна, вы напалову таджычка, напалову руская, апошнiм часам жывяце i працуеце ў Беларусi — а кiм вы сябе больш адчуваеце? — Мне хацелася б перш за ўсё адчуваць сябе добрым рэжысёрам... У складаны час, калi вымушана была пакiнуць радзiму майго бацькi, Беларусь падставiла плячо ў асобе Вiктара Цiмафеевiча Турава. Гэта мой сакурснiк, мой брат. Магутны беларускi рэжысёр. Думаю, пройдзе час — i зразумеюць па-сапраўднаму, хто такi Тураў. Спявак зямлi беларускай. «Праз могiлкi», «Мы родам з дзяцiнства»... А яго «Людзi на балоце» чаго вартыя!.. Беларусь — «намоленая» зямля. Тут глыбокая жыццёвая плынь...
Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
Напярэдаднi юбiлейнага Дня Перамогi на Нацыянальнай кiнастудыi «Беларусьфiльм» завершана работа над мастацкiм фiльмам «Глыбокая плынь». Стужка знятая
|
|