«Тырла»: танцы, гутаркі і разборкі….» Як адпачывала моладзь у 60-70 гадах мінулага стагоддзя (Маларыцкі раён)
23.09.2018
—
Новости Общества
|
У вёсцы Арэхава ў гады майго дзяцінства і пазней (напрыканцы шасцідзясятых – пачатку сямідзясятых гадоў мінулага стагоддзя) «тырлай» называліся местачковыя танцы, якія цёплымі летнімі вечарамі ладзіла моладзь у двары суседкі цёткі Тані. Хто першы прапанаваў іх арганізаваць, не ведаю. Толькі “тырла” ў той час карысталася вялікай папулярнасцю ў вясковых юнакоў і дзяўчат, бо ісці ў клуб з аднаго канца вёскі ў другі было далекавата, ды і працаваў ён па раскладзе, а тут моладзь магла бавіць час значна даўжэй. Тым больш, што ў нас і свой гарманіст-самавучка быў: брат маёй тагачаснай сяброўкі Светы – Коля Карабейка. Пазней на гармоніку навучылася іграць Ніна Барысюк. І тады яны ігралі на танцах папераменна. …Завулак, які вёў у двор цёткі Тані, быў шырокі, з цяністымі слівамі паабапал. Уздоўж яго стаялі самаробныя лаўкі. І жанчына, у сям’і якой гадавалася 8 хлопцаў і адна дзяўчына, не пярэчыла моладзі ў наладжванні танцаў, хоць музыка і гоман сціхалі ў двары часам далёка за поўнач і, вядома ж, перашкаджалі гаспадарам адпачываць. Больш таго, цётка Таня і сама пасля напружанага працоўнага дня магла пасядзець на лаўцы ды яшчэ і суседак запрасіць на гэтыя вячэрнія пасядзелкі. Яны, вядома ж, не танцавалі, затое маглі паназіраць за паводзінамі сваіх дзяцей, што апошнім не надта падабалася. Але матулі звычайна доўга не заседжваліся. Ну а нам, дзецям, на «тырле» было цікава ўсё, хоць старэйшыя хлопцы і дзяўчаты часта “ганялі” нас адтуль. Мы ж насуперак усяму і ўсім вучыліся тут танцаваць полечку і кракавяк, часам перашкаджаючы дарослым парам, так недарэчы аказваючыся ў іх “пад нагамі”. І народныя песні, якія так хораша і зладжана спявалі ў час перакураў гарманіста Ніна Луцык,Марыя Барысюк, Надзея Карабейка, Ліда Капанька, Ніна Барысюк, Ліда Бярчук і іншыя мясцовыя спявачкі, завучвалі на памяць. А колькі частушак яны ведалі!.. Калі Коля пачынаў іграць знаёмыя акорды, яны сыпаліся з вуснаў дзяўчат нібы з рога дастатку. Пра каханне, здраду, а часам высмейвалі і людскія парокі. Зараз і палову не прыпомніць. Хоць на час сталення ў памяці іх было каля сотні. Ды толькі самым цікавым для нас, падлеткаў, было не круціцца пад нагамі ў хлопцаў і дзяўчат падчас танцаў, а падглядваць за тым, хто каго дахаты пойдзе праводзіць. А назаўтра раніцай “падколваць” іх, маўляў, ведаем-ведаем, хто з кім сустракаецца. Зараз і самім смешна з гэтага, але такія мы былі. І нічога дрэннага ў сваіх учынках не бачылі. Так мы вучыліся жыццю. А яшчэ на “тырле” здараліся “разборкі” паміж мясцовымі хлопцамі і чужакамі. Асабліва, калі на танцы наведваліся прыезджыя. У верасні на ўборку бульбы ў калгас звычайна прыязджалі навучэнцы Маларыцкага СПТВ-11, так тады называўся сённяшні ліцэй, і, як правіла, кампаніяй яны прыходзілі на вясковае гульбішча. І крый Божа каму з іх было “пакласці вока” на мясцовую дзяўчыну. Тады ў ход ішлі не толькі кулакі, але і штыкеціны з агароджаў. Магчыма, камусьці гэта здасца дзікасцю, але якому ж хлопцу спадабаецца, калі да яго дзяўчыны заляцаецца нехта іншы?.. Да вялікіх боек, праўда, не даходзіла, таму пацярпелыя ў высвятленні адносін, як правіла, абыходзіліся сінякамі. Той час праляцеў так хутка, што мы і не заўважылі, як самі ўжо сталі наладжваць “тырла”. Старэйшыя дзяўчаты павыходзілі замуж ці падаліся ў горад на вучобу і работу. А гарманіст Коля Карабейка (даўно ўжо нябожчык) пайшоў у армію. І тут аказалася, што не так гэта проста зрабіць. Асабліва, калі няма свайго музыкі. Нягледзячы на тое, што ў некаторых з нас дома ўжо меліся прайгравальнікі з пласцінкамі тагачасных выканаўцаў эстрадных песень, гэта было зусім не тое. Ды і вывесці гэтую музыку ў двор цёткі Тані не заўсёды атрымлівалася. Тады запрашалі, а іншым разам і ўгаворвалі прыехаць пайграць на “тырле” майго стрыечнага брата Ваню Амелянчука з суседняй вёскі Дрочава – таксама гарманіста-самавучку. Аднак у яго не заўсёды атрымлівалася. Ды і каму хочацца, гледзячы на ноч, дабірацца за 8 кіламетраў, каб увесь вечар прасядзець з гармонікам у руках?.. А пасля і мы раз’ехаліся. Хто на вучобу ці работу, хлопцы – у армію. Ведаю, што пасля нас наладжваць “тырла” спрабавалі нашы паслядоўнікі. Праўда, ужо не ў двары суседкі і не з гармонікам. Маладзейшыя хлопцы і дзяўчаты ладзілі танцы на лясной палянцы, дзе моладзь у выхадныя іншым разам гуляла ў валейбол. Лес у нас пачынаецца адразу за апошнімі хатамі вёскі, і яны з дапамогай праводкі падключалі тут магнітафон. Але гэта ўжо іншая гісторыя. Тым больш, не наша. Распавядаць пра той “тырлаўскі” перыяд не буду, бо, шчыра кажучы, так і не пабывала на тых танцах ні разу. Што ж тычыцца нас, дык мы з сяброўкамі, якія даўно ўжо сталі бабулямі, часта ўспамінаем той незабыўны час дзяцінства і юнацтва, цёплыя летнія вечары, матуль, якіх ужо даўно няма. Іншым разам, седзячы вечарам на лаўцы ў двары, і песню заспяваем. Ды толькі ўжо з іншага рэпертуару. І цёткі Тані даўно няма. А хата яе стаіць пустая. Слівы, пад якімі ладзілася “тырла”, выкарчаваны, і ў двары цяпер летнімі вечарамі стаіць сумная цішыня. Нават не верыцца, што амаль паўвеку таму, тут было шумна і весела. Што ад танцаў пыл у двары стаяў такі, быццам па ім прайшоў статак кароў. Мы дагэтуль не ведаем, хто даў ім назву “тырла”, але яна і сапраўды аказалася да месца. Вельмі трапнай і незабыўнай засталася яна для тых, хто быў ініцыятарам танцаў і іх непасрэдным удзельнікам… Надзея ЯЦУРА. Чтобы разместить новость на сайте или в блоге скопируйте код:
На вашем ресурсе это будет выглядеть так
У вёсцы Арэхава ў гады майго дзяцінства і пазней (напрыканцы шасцідзясятых – пачатку сямідзясятых гадоў мінулага стагоддзя) «тырлай» называліся...
|
|